Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vývoj diagnostické baterie čtení s porozuměním u žáků 2. stupně základních škol

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F22%3AN2302GS4" target="_blank" >RIV/61988987:17450/22:N2302GS4 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.unipo.sk/pedagogicka-fakulta/ssp-casopis/" target="_blank" >https://www.unipo.sk/pedagogicka-fakulta/ssp-casopis/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vývoj diagnostické baterie čtení s porozuměním u žáků 2. stupně základních škol

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autorský kolektiv přináší informace o vstupních fázích projektu, při jehož řešení vzniká diagnostický nástroj pro zjišťování úrovně čtení, čtení s porozuměním u žáků 2. stupně základních škol v podmínkách inkluze žáků se specifickými vývojovými poruchami učení. Vytvořená diagnostická baterie je určena pro pedagogicko-pedagogické poradny, má doplnit, případně nahradit aktuálně užívané standardizované soubory textů takovými, které plně respektují specifika českého jazyka a vnímají proces porozumění komplexně, tj. jako proces porozumění souvislému textu na úrovni kognitivní, kulturně-kognitivní a sociálně kulturní. Příspěvek mapuje proces tvorby diagnostického nástroje jako celku, tvorbu výchozích textů, formulování otázek k textům a pro polostrukturovaný rozhovor detailně ověřující úroveň porozumění textu, seznamuje s metodikou hodnocení žákovských čtenářských dovedností vycházející z poznatků M. M. Clayové. Hodnotí průběh a výsledky pilotáže ověřující využitelnost diagnostického nástroje v praxi. Klíčová slova: diagnostika čtení s porozuměním u žáků 2. stupně základních škol, standardizované soubory textů, chybovost čtení a její hodnocení, kvalitativní a kvantitativní znaky čtení, klasifikace chyb, školní inkluze.

  • Název v anglickém jazyce

    The Development of Diagnostic Set of Reading Comprehension with Pupils of 2nd degree of Primary Schools in Conditions of Inclusion

  • Popis výsledku anglicky

    The team of authors provides information on the initial stages of the project aimed at creation of a diagnostic tool for determining the level of reading, reading comprehension of primary school pupils in conditions of inclusion students with specific learning disabilities. The created diagnostic battery is intended for pedagogical-psychological counselling centres. It should supplement or replace the currently used standardized sets of texts with those that fully respect specifics of the Czech language and perceive the comprehension process in a complex way, i.e. as a process of comprehension of a coherent text at the cognitive, cultural-cognitive and socio-cultural level. The paper maps the process of creating the diagnostic tool as a whole, creating the source texts, formulating questions to the texts and for a semi-structured interview verifying in detail the level of text comprehension. It introduces the methodology of assessing the students' reading skills based on the findings of M. M. Clay and evaluates the course and results of pilot verification of the diagnostic tool usability in practice.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL03000259" target="_blank" >TL03000259: Vývoj diagnostické baterie čtení s porozuměním u žáků 2. stupně ZŠ</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Štúdie zo špeciálnej pedagogiky

  • ISSN

    2585-7363

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    47-59

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus