Vývoj diagnostické baterie čtení s porozuměním u žáků 2. stupně základních škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F22%3AN2302GS4" target="_blank" >RIV/61988987:17450/22:N2302GS4 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.unipo.sk/pedagogicka-fakulta/ssp-casopis/" target="_blank" >https://www.unipo.sk/pedagogicka-fakulta/ssp-casopis/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vývoj diagnostické baterie čtení s porozuměním u žáků 2. stupně základních škol
Popis výsledku v původním jazyce
Autorský kolektiv přináší informace o vstupních fázích projektu, při jehož řešení vzniká diagnostický nástroj pro zjišťování úrovně čtení, čtení s porozuměním u žáků 2. stupně základních škol v podmínkách inkluze žáků se specifickými vývojovými poruchami učení. Vytvořená diagnostická baterie je určena pro pedagogicko-pedagogické poradny, má doplnit, případně nahradit aktuálně užívané standardizované soubory textů takovými, které plně respektují specifika českého jazyka a vnímají proces porozumění komplexně, tj. jako proces porozumění souvislému textu na úrovni kognitivní, kulturně-kognitivní a sociálně kulturní. Příspěvek mapuje proces tvorby diagnostického nástroje jako celku, tvorbu výchozích textů, formulování otázek k textům a pro polostrukturovaný rozhovor detailně ověřující úroveň porozumění textu, seznamuje s metodikou hodnocení žákovských čtenářských dovedností vycházející z poznatků M. M. Clayové. Hodnotí průběh a výsledky pilotáže ověřující využitelnost diagnostického nástroje v praxi. Klíčová slova: diagnostika čtení s porozuměním u žáků 2. stupně základních škol, standardizované soubory textů, chybovost čtení a její hodnocení, kvalitativní a kvantitativní znaky čtení, klasifikace chyb, školní inkluze.
Název v anglickém jazyce
The Development of Diagnostic Set of Reading Comprehension with Pupils of 2nd degree of Primary Schools in Conditions of Inclusion
Popis výsledku anglicky
The team of authors provides information on the initial stages of the project aimed at creation of a diagnostic tool for determining the level of reading, reading comprehension of primary school pupils in conditions of inclusion students with specific learning disabilities. The created diagnostic battery is intended for pedagogical-psychological counselling centres. It should supplement or replace the currently used standardized sets of texts with those that fully respect specifics of the Czech language and perceive the comprehension process in a complex way, i.e. as a process of comprehension of a coherent text at the cognitive, cultural-cognitive and socio-cultural level. The paper maps the process of creating the diagnostic tool as a whole, creating the source texts, formulating questions to the texts and for a semi-structured interview verifying in detail the level of text comprehension. It introduces the methodology of assessing the students' reading skills based on the findings of M. M. Clay and evaluates the course and results of pilot verification of the diagnostic tool usability in practice.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL03000259" target="_blank" >TL03000259: Vývoj diagnostické baterie čtení s porozuměním u žáků 2. stupně ZŠ</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Štúdie zo špeciálnej pedagogiky
ISSN
2585-7363
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
47-59
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—