Výtvarná výchova v interakcích
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F24%3AA2503AOT" target="_blank" >RIV/61988987:17450/24:A2503AOT - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pdf.osu.cz/kvv/29132/konference-vytvarna-vychova-v-interakcich/" target="_blank" >https://pdf.osu.cz/kvv/29132/konference-vytvarna-vychova-v-interakcich/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výtvarná výchova v interakcích
Popis výsledku v původním jazyce
Umělecké vzdělávání dnes čelí výzvám vyplývajícím z proměn vizuální kultury, digitálních technologií a interdisciplinárních přístupů v rámci umělecké pedagogiky. Rychlý rozvoj nových médií, rostoucí význam vizuální gramotnosti a potřeba propojení umělecké tvorby s dalšími obory vyvolávají zásadní otázky týkající se obsahu, metod a cílů výtvarné výchovy v současné společnosti. Umělecké vzdělávání v interakcích je kolektivní akademickou reflexí těchto změn a jejich dopadu na pedagogickou praxi, inovaci kurikula a umělecké vzdělávání ve školním i akademickém prostředí.Cílem této publikace je poskytnout interdisciplinární pohled na současné umělecké vzdělávání a ukázat, jak mohou umělecké obory reagovat na měnící se podmínky moderního světa. Monografie propojuje teoretický diskurz s konkrétními pedagogickými a uměleckými projekty a nabízí nové pohledy na výtvarnou výchovu. Je určena vědcům, pedagogům, studentům uměleckých oborů a výzkumníkům specializujícím se na vizuální kulturu, umělecké vzdělávání a interdisciplinární metodiky výuky.Kniha je strukturována do čtyř klíčových tematických oblastí. První oddíl, Vizuální interakce a vyjádření, zkoumá vizuální komunikaci, audiovizuální média a jejich průniky s uměleckou praxí. Příspěvky zkoumají vliv filmu na výtvarné umění, roli zvuku v audiovizuální tvorbě, metody prezentace historických rukopisů v muzejním prostředí a integrované výukové přístupy zaměřené na environmentální výchovu. Druhý oddíl, Technosvět a vzdělávání, se zamýšlí nad proměnami výtvarné výchovy v kontextu technologických inovací. Autoři se zabývají heuristickými metodami, využitím umělé inteligence a generativních vizuálních nástrojů, interdisciplinárními přístupy k umělecké tvorbě a otázkami kulturní identity ve výtvarné výchově. Třetí oddíl, Komunikace a setkávání, se zaměřuje na dialog mezi uměním, pedagogikou a společenskými souvislostmi. Příspěvky pojednávají o vizuální interpretaci zvuku, přechodech mezi uměleckými médii, strategiích umělecké praxe a roli účasti publika v uměleckém vzdělávání. Čtvrtý oddíl, Kurikulum a spolupráce, zkoumá obsah uměleckého vzdělávání a propojení pedagogické přípravy s uměleckou praxí. Zabývá se odbornou přípravou studentů uměleckých oborů, proměnami školních osnov a významem spolupráce mezi vzdělávacími institucemi a kulturním sektorem.Monografie představuje současné přístupy k uměleckému vzdělávání v kontextu probíhajících společenských a technologických změn. Jejím cílem je nejen analyzovat nové pedagogické metody a strategie, ale také inspirovat pedagogy a studenty k objevování inovativních forem výtvarné výchovy. Věříme, že tato publikace přispěje k akademickému diskurzu o budoucnosti výtvarné výchovy a poskytne cenné poznatky pro další výzkum a praktické využití ve školním a galerijním vzdělávání.
Název v anglickém jazyce
Art Education in Interactions
Popis výsledku anglicky
Art education today faces challenges arising from the transformations in visual culture, digital technologies, and interdisciplinary approaches within artistic pedagogy. The rapid development of new media, the growing importance of visual literacy, and the need to integrate artistic creation with other fields raise fundamental questions concerning the content, methods, and objectives of art education in contemporary society. Art Education in Interactions is a collective academic reflection on these changes and their impact on pedagogical practice, curriculum innovation, and artistic education in both school and academic settings.This publication aims to provide an interdisciplinary perspective on contemporary art education and to illustrate how artistic disciplines can respond to the evolving conditions of the modern world. The monograph connects theoretical discourse with concrete pedagogical and artistic projects, offering new perspectives on visual education. It is intended for scholars, educators, students of artistic disciplines, and researchers specializing in visual culture, art education, and interdisciplinary teaching methodologies.The book is structured around four key thematic areas. The first section, Visual Interactions and Expression, explores visual communication, audiovisual media, and their intersections with artistic practice. The contributions examine the influence of film on visual arts, the role of sound in audiovisual production, methods of presenting historical manuscripts in museum settings, and integrated teaching approaches focused on environmental education. The second section, Technoworldand Education, reflects on transformations in art education within the context of technological innovation. The authors address heuristic methods, the use of artificial intelligence and generative visual tools, interdisciplinary approaches to artistic creation, and questions of cultural identity in art education. The third section, Communication and Encounters, focuses on the dialogue between art, pedagogy, and societal contexts. Contributions discuss the visual interpretation of sound, transitions between artistic media, strategies of artistic practice, and the role of audience participation in art education. The fourth section, Curricula and Collaboration, examines the content of art education and the connection between pedagogical training and artistic practice. It addresses the professional preparation of students in artistic disciplines, transformations in school curricula, and the significance of collaboration between educational institutions and the cultural sector.This monograph presents contemporary approaches to art education in the context of ongoing societal and technological shifts. Its goal is not only to analyze new pedagogical methods and strategies but also to inspire educators and students to explore innovative forms of visual education. We believe this publication will contribute to the academic discourse on the future of art education and provide valuable insights for further research and practical application in school-based and gallery education.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50300 - Education
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7599-471-4
Počet stran knihy
508
Název nakladatele
Ostravská univerzita
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS knihy
—