Seizmický vliv železniční dopravy na geotechnické konstrukce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27120%2F16%3A86100454" target="_blank" >RIV/61989100:27120/16:86100454 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Seizmický vliv železniční dopravy na geotechnické konstrukce
Popis výsledku v původním jazyce
V současnosti roste důraz na ekologičtější způsoby přepravy materiálu a osob než je silniční doprava. Po železnici se mohou pohybovat velké náklady efektivněji s menšími dopady na životní prostředí. Na území České a Slovenské republiky existuje hustá síť železniční dopravy, která je budována již od poloviny 19. století a je stále modernizována. K hlavním součástem železniční dopravní cesty patří neodmyslitelně i stavby geotechnické, jakými jsou například násypy, zářezy, ale samozřejmě i tunely a základové konstrukce okolních staveb. Při průjezdu vlakových souprav vznikají vibrace, které se přenášejí do podloží. Takovéto vibrace mohou mít nepříznivý vliv jak na objekty v okolí, tak na technologie v nich umístěné. Při současném trendu zvyšování technické vybavenosti každodenního života se i tento dosud zanedbatelný vliv dostává do popředí. Článek představuje různé druhy geotechnických staveb a vliv projíždějící železniční dopravy na jejich konstrukce i okolí.
Název v anglickém jazyce
Seismic Impact of the Railway Traffic on the Geotechnical Constructions
Popis výsledku anglicky
Nowadays, the focus on more ecological means of material and persons transport is still higher. Big loads can be transported on railways more effectively and with lower environment impact than on roads. Complex network of railways, which was built from the first half of the 19th century and is still modernized, exists in the Czech Republic and in Slovakia as well. Also, the geotechnical structures are inherent parts of railway infrastructure, e.g. causeways, notches and, of course, tunnels and foundation constructions of surrounding buildings too. By train pass, vibrations are caused and these vibrations are relayed to the soil. These vibrations can make adverse impact to surrounding objects and to technologies placed in. This so far uncared-for influence gets into the foreground by current trend of everyday life technical equipment increasing. The article introduces different kinds of geotechnical structures and the influence of by-passing railway transport on their constructions and surroundings.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JM - Inženýrské stavitelství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Geotechnika 2016 : pokrokové metódy a tradície v geotechnike : 15. ročník medzinárodnej konferencie : zborník : Slovenská republika, Vysoké Tatry, Horný Smokovec, hotel Bellevue, 21.-22.9.2016
ISBN
978-80-248-3935-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
175-180
Název nakladatele
VŠB - Technická univerzita Ostrava, Fakulta stavební
Místo vydání
Ostrava
Místo konání akce
Horný Smokovec
Datum konání akce
21. 9. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—