Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Variantní přístupy k výpočtu stabilizačního tlaku na čelbu při ražbě tunelů plnoprofilovými tunelovacími stroji

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27120%2F16%3A86100457" target="_blank" >RIV/61989100:27120/16:86100457 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Variantní přístupy k výpočtu stabilizačního tlaku na čelbu při ražbě tunelů plnoprofilovými tunelovacími stroji

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Při mechanizovaném tunelování pomocí plnoprofilových razících strojů je jednou z důležitých úloh stanovení potřebné velikosti tlaku na čelbu, zajišťující její stabilizaci. K řešení této prostorové úlohy je možno využít různých typů metod, které se liší svou matematickou podstatou, předpoklady výpočtu, stupněm konzervativnosti výsledků, nároky na výpočetní čas a efektivnost výpočtu, což je především při řešení operativních praktických úloh faktor velmi důležitý. Analytické výpočty pro stanovení potřebného stabilizačního tlaku čelby vycházejí především z metod mezní rovnováhy a teorie plasticity. Tzv. lower bound theory umožňuje získat staticky přijatelné řešení, které je však dosti konzervativní, na druhé straně tzv. upper bound theory umožňuje získat kinematicky přijatelné, nekonzervativní řešení. Numerické metody (metoda konečných prvků apod.) pro určení tlaku na čelbu tunelu umožňují na jedné straně modelovat tento problém s obecnějšími výpočetními předpoklady (nehomogenní prostředí apod.) ve srovnání s výše uvedenými metodami analytickými, avšak tvorba modelu a samotný výpočet jsou časově více náročné. Příspěvek prezentuje porovnání hodnot tlaku čelby získaných z analytických modelů různých autorů a modelu numerického, vytvořeného autory příspěvku v prostředí softwaru MIDAS GTS. V závěru příspěvku jsou uvedeny výsledné srovnávací grafy pro různé výpočetní metody a je proveden rozbor získaných výsledků.

  • Název v anglickém jazyce

    Alternative Approaches to the Calculation of Face Stabilizing Pressure During Tunnel Excavation by Tunnel Boring Machines

  • Popis výsledku anglicky

    One of the important tasks in mechanized tunneling using tunnel boring machines is to determine the required face pressure ensuring its stabilization. When addressing this task, it is possible to use various methods, which differ in their mathematical essence, calculation assumptions, the degree of conservatism of results, required computing time and calculation efficiency, which is a very important factor, particularly when flexibly solving practical problems. Analytical calculations to determine the required stabilizing face pressure mainly rely on limit equilibrium methods and plasticity theory. The "lower bound theory" allows obtaining a statically acceptable solution which, however, is quite conservative. On the other hand, the "upper bound theory" allows obtaining kinematically acceptable non-conservative solution. Although numerical methods (finite element method, etc.) to determine the tunnel face pressure allow modelling this problem with more general calculation assumptions (inhomogeneous environment, etc.) as compared with the above analytical methods, the creation of the model and the actual calculation are more time consuming. The paper presents the comparison of the face pressure values obtained from analytical models of different authors, and from the numerical model, created by the authors of this paper in MIDAS GTS. The paper concludes by presenting the resulting comparative charts for various computational methods and analysing the results.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JM - Inženýrské stavitelství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Podzemní stavby Praha 2016 : 13. mezinárodní konference : 23.-25.května 2016, Praha, Česká republika

  • ISBN

    978-80-906452-0-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    1-8

  • Název nakladatele

    Česká tunelářská asociace

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    23. 2. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku