Modelling of aerodrome control processes based on coloured Petri net queueing model with priorities
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F23%3A10253636" target="_blank" >RIV/61989100:27230/23:10253636 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dokumenty.vsb.cz/docs/files/cs/e1c37442-9c5c-460d-b296-cefb7ecce285" target="_blank" >https://dokumenty.vsb.cz/docs/files/cs/e1c37442-9c5c-460d-b296-cefb7ecce285</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Modelling of aerodrome control processes based on coloured Petri net queueing model with priorities
Popis výsledku v původním jazyce
Aerodrome control service provided by air traffic controllers to aerodrome traffic contains different kinds of clearances, instructions, and information with dissimilar levels of priorities. A special set of instructions issued to aircrew of departing aircraft on the apron before start-up is called clearance delivery. It has one of the lowest priorities in the controller's job and can be provided from a separate working position. The paper describes a priority queueing model representing these aerodrome control processes; the mode is based on coloured Petri nets. CPN tools were used to create the model. An experiment that was run with the model showed the controller capacity limit when the clearance delivery service shall be provided from a separate working position to increase control tower capacity.
Název v anglickém jazyce
Modelling of aerodrome control processes based on coloured Petri net queueing model with priorities
Popis výsledku anglicky
Aerodrome control service provided by air traffic controllers to aerodrome traffic contains different kinds of clearances, instructions, and information with dissimilar levels of priorities. A special set of instructions issued to aircrew of departing aircraft on the apron before start-up is called clearance delivery. It has one of the lowest priorities in the controller's job and can be provided from a separate working position. The paper describes a priority queueing model representing these aerodrome control processes; the mode is based on coloured Petri nets. CPN tools were used to create the model. An experiment that was run with the model showed the controller capacity limit when the clearance delivery service shall be provided from a separate working position to increase control tower capacity.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 15th International Conference on Strategic Management and its Support by Information Systems 2023: May 22-24, 2023, Ostrava, Czech Republic
ISBN
978-80-248-4687-3
ISSN
2570-5776
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
86-94
Název nakladatele
VŠB - Technical University of Ostrava
Místo vydání
Ostrava
Místo konání akce
Ostrava
Datum konání akce
22. 5. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—