Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Modeling ATC Clearance Delivery Operation as a Queueing System with Deterministic and Stochastic Service Times

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F24%3A10256201" target="_blank" >RIV/61989100:27230/24:10256201 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ieeexplore.ieee.org/document/10517838" target="_blank" >https://ieeexplore.ieee.org/document/10517838</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.23919/NTCA60572.2024.10517838" target="_blank" >10.23919/NTCA60572.2024.10517838</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Modeling ATC Clearance Delivery Operation as a Queueing System with Deterministic and Stochastic Service Times

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The provision of aerodrome air traffic control services at a regional airport is typically managed by a single air traffic controller working alone in single-person operation mode. To prevent delays in service provision and enhance the capacity of the control tower, it may be necessary to open another working position, such as ATC clearance delivery. In this paper, we present a queueing model for simulating processes for the control tower at the Ostrava/Mo.snov airport. The activities are categorized into two groups: the first group involves control activities affecting the safety of aerodrome traffic with high priority, while the second group pertains to the provision of ATC clearance delivery information with lower priority. In general, the communication must always include certain pieces of information that need to be transmitted every single time. Using this assumption, we have divided the period of correspondence into deterministic and stochastic parts. The analyzed data were incorporated into a colored Petri nets model, and experiments were conducted to establish a traffic threshold at which the ATC clearance delivery working position should be activated to increase the capacity of the control tower.

  • Název v anglickém jazyce

    Modeling ATC Clearance Delivery Operation as a Queueing System with Deterministic and Stochastic Service Times

  • Popis výsledku anglicky

    The provision of aerodrome air traffic control services at a regional airport is typically managed by a single air traffic controller working alone in single-person operation mode. To prevent delays in service provision and enhance the capacity of the control tower, it may be necessary to open another working position, such as ATC clearance delivery. In this paper, we present a queueing model for simulating processes for the control tower at the Ostrava/Mo.snov airport. The activities are categorized into two groups: the first group involves control activities affecting the safety of aerodrome traffic with high priority, while the second group pertains to the provision of ATC clearance delivery information with lower priority. In general, the communication must always include certain pieces of information that need to be transmitted every single time. Using this assumption, we have divided the period of correspondence into deterministic and stochastic parts. The analyzed data were incorporated into a colored Petri nets model, and experiments were conducted to establish a traffic threshold at which the ATC clearance delivery working position should be activated to increase the capacity of the control tower.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    NEW TRENDS IN CIVIL AVIATION, NTCA 2024

  • ISBN

    978-80-01-07181-6

  • ISSN

    2694-7854

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    225-231

  • Název nakladatele

    IEEE

  • Místo vydání

    NEW YORK

  • Místo konání akce

    Prague

  • Datum konání akce

    25. 4. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku

    001223424800027