Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Safety Design Strategies in Highly Autonomous Drive Level 2-Lateral Control Decomposition Concept

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27240%2F21%3A10248803" target="_blank" >RIV/61989100:27240/21:10248803 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://lib.jucs.org/article/72314/" target="_blank" >https://lib.jucs.org/article/72314/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3897/jucs.72314" target="_blank" >10.3897/jucs.72314</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Safety Design Strategies in Highly Autonomous Drive Level 2-Lateral Control Decomposition Concept

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper is based on an experimental study at VSB TUO Ostrava with a DEMOCAR vehicle that simulates a real car with sensor fusion concept and a vehicle gateway to send and coordinate commands to ECUs to realize and manage autonomous driving. In this experimental study of autonomous driving vehicles control, a HARA (Hazard and Risk Analysis, ISO 26262:2018) has been done on vehicle level and strategies have been defined and implemented to manage safety situations where the car lateral control shall be hand over to a driver when in HAD 2 mode. The issue is that the switching to safe state shall not be done immediately but the vehicle has to stay in safe driving mode - fail-operational up to 4 seconds until a driver can take over. The UECE and other relevant studies show that it can take up to 6 seconds if driver/operator is not in the flow (HAD 3) and up to the 2 seconds when driver is in the flow (HAD 1). The paper makes assumptions and proposals about vehicle lateral control strategy to ensure the smooth take-over of the car by driver and its impact on control software development architectures.

  • Název v anglickém jazyce

    Safety Design Strategies in Highly Autonomous Drive Level 2-Lateral Control Decomposition Concept

  • Popis výsledku anglicky

    The paper is based on an experimental study at VSB TUO Ostrava with a DEMOCAR vehicle that simulates a real car with sensor fusion concept and a vehicle gateway to send and coordinate commands to ECUs to realize and manage autonomous driving. In this experimental study of autonomous driving vehicles control, a HARA (Hazard and Risk Analysis, ISO 26262:2018) has been done on vehicle level and strategies have been defined and implemented to manage safety situations where the car lateral control shall be hand over to a driver when in HAD 2 mode. The issue is that the switching to safe state shall not be done immediately but the vehicle has to stay in safe driving mode - fail-operational up to 4 seconds until a driver can take over. The UECE and other relevant studies show that it can take up to 6 seconds if driver/operator is not in the flow (HAD 3) and up to the 2 seconds when driver is in the flow (HAD 1). The paper makes assumptions and proposals about vehicle lateral control strategy to ensure the smooth take-over of the car by driver and its impact on control software development architectures.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20200 - Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF17_049%2F0008425" target="_blank" >EF17_049/0008425: Platforma pro výzkum orientovaný na Průmysl 4.0 a robotiku v ostravské aglomeraci</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Universal Computer Science

  • ISSN

    0948-695X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    27

  • Číslo periodika v rámci svazku

    8

  • Stát vydavatele periodika

    AT - Rakouská republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    811-829

  • Kód UT WoS článku

    000691224400003

  • EID výsledku v databázi Scopus