Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Sales Prediction Applying Linguistic Fuzzy Logic Forecaster

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F19%3A10243849" target="_blank" >RIV/61989100:27510/19:10243849 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://mme2019.ef.jcu.cz/files/conference_proceedings.pdf" target="_blank" >https://mme2019.ef.jcu.cz/files/conference_proceedings.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Sales Prediction Applying Linguistic Fuzzy Logic Forecaster

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In this contribution, we focus on sales prediction by means of Linguistic Fuzzy Logic Forecaster (LFL-Forecaster). To be more specific, we compare the accu-racy of the prediction obtained by means of this method and the prediction ac-curacy of standard approaches such as extrapolation of the time series and time series decomposition into trend and seasonal component. As the benchmark, we also apply the prediction based on the last known sales and average sales in the previous period. The LFL-forecaster combines the fuzzy transform technique to extract the trend part with fuzzy natural logic in order to forecast future values. Both methods apply the principles of fuzzy sets. From the obtained results, we demonstrate that for selected time series of sales the LFL-Forecaster provides the most accurate prediction in the out-of-sample period, however even this method is prone to the changes in the length of input data and structural breaks.

  • Název v anglickém jazyce

    Sales Prediction Applying Linguistic Fuzzy Logic Forecaster

  • Popis výsledku anglicky

    In this contribution, we focus on sales prediction by means of Linguistic Fuzzy Logic Forecaster (LFL-Forecaster). To be more specific, we compare the accu-racy of the prediction obtained by means of this method and the prediction ac-curacy of standard approaches such as extrapolation of the time series and time series decomposition into trend and seasonal component. As the benchmark, we also apply the prediction based on the last known sales and average sales in the previous period. The LFL-forecaster combines the fuzzy transform technique to extract the trend part with fuzzy natural logic in order to forecast future values. Both methods apply the principles of fuzzy sets. From the obtained results, we demonstrate that for selected time series of sales the LFL-Forecaster provides the most accurate prediction in the out-of-sample period, however even this method is prone to the changes in the length of input data and structural breaks.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50206 - Finance

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    MME 2019 : 37th International Conference on Mathematical Methods in Economics 2019 : conference proceedings : České Budějovice, September 11-13, 2019

  • ISBN

    978-80-7394-760-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    445-450

  • Název nakladatele

    Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

  • Místo vydání

    České Budějovice

  • Místo konání akce

    České Budějovice

  • Datum konání akce

    11. 9. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku

    000507570400074