Metodika pro pasportizaci železničních tratí určených pro vlaky s alternativními pohony
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F24%3A10257250" target="_blank" >RIV/61989100:27510/24:10257250 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989100:27240/24:10257250 RIV/61989100:27730/24:10257250
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika pro pasportizaci železničních tratí určených pro vlaky s alternativními pohony
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem metodiky je stanovit postupy, které jsou nutné pro optimální rozhodování o nasazení vhodného alternativního pohonu na vybrané železniční trati. K tomu nabízí nástroje pro určení takových neelektrifikovaných železničních tratí, kde je vhodné při obsluze místní dopravy nahradit vlaky s dieselovými lokomotivami za moderní vlakové jednotky využívající alternativních pohonných systémů (tedy pohonných systémů spalujících nízkoemisní paliva či využívajících elektrickou energii získanou z akumulátorů instalovaných do daného vlaku či pomocí palivových článků spalujících nízkoemisní palivo). Metodika dále napomáhá stanovit nutné parametry, které musí tato nová lokomotiva či vlaková jednotka splnit, aby byl její provoz na zvolené trati technicky a ekonomicky udržitelný. V neposlední řadě je díky metodice možné určit technickou a ekonomickou náročnost přechodu z dieselového pohonu na pohon alternativní a vytvořit další materiály, které bude objednavatel přeměny místního prostředku dopravy v rámci celého procesu potřebovat (vč. potřebných změn na dané trati a jejím okolí, aby na této trati bylo možné provozovat vlak s nezávislou trakcí se zvoleným alternativním pohonem).
Název v anglickém jazyce
Methodology for passporting railway lines intended for trains with alternative drives
Popis výsledku anglicky
The aim of the methodology is to define the procedures necessary for optimal decision making on the deployment of suitable alternative propulsion on the selected railway line. In order to do so, it offers tools for identifying those non-electrified railway lines where it is appropriate to replace trains with diesel locomotives with modern train units using alternative propulsion systems (i.e. propulsion systems burning low-emission fuels or using electricity obtained from batteries installed in the train or using fuel cells burning low-emission fuel) to serve local traffic. The methodology also helps to determine the necessary parameters that this new locomotive or train unit must meet in order to be technically and economically sustainable to operate on the chosen line. Last but not least, the methodology makes it possible to determine the technical and economic feasibility of switching from diesel to alternative propulsion and to develop the additional materials that the client of the conversion of the local means of transport will need throughout the process (including the necessary changes to the line and its surroundings to allow the operation of an independent traction train with the selected alternative propulsion on that line).
Klasifikace
Druh
N<sub>metS</sub> - Metodiky schválené orgánem státní správy
CEP obor
—
OECD FORD obor
20200 - Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TK04010081" target="_blank" >TK04010081: Snížení energetické náročnosti a negativních vlivů na životní prostředí u železniční dopravy prostřednictvím přípravy infrastruktury pro vlaky na alternativní pohon</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
TK04010081-V1
Číslo předpisu
MPO 27597/2024
Technické parametry
Metodika navrhuje postupy, které jsou nutné pro zjednodušené a rychlé rozhodování o nasazení vhodného alternativního pohonu na vybrané železniční trati.
Ekonomické parametry
Pro tratě, kde není možné použít koncept návrhu výhledové a prosté elektrizace, tj. pro cca 12 % délky tratí v rámci ČR, je pro výběr optimální varianty alternativního pohonu nezbytné vypracovat důkladné CBA pro všechny způsoby provozu. CBAs jsou následně použity jako vstupní materiál při společném jednání správců regionů, tj. zástupců krajů a zástupce infrastruktury zajišťující její provoz, např. Správy železnic, státní organizace, samotný výstup jednání je následně analyzován Ministerstvem dopravy ČR. Tento postup je replikován pro všechny analyzované tratě určené pro změnu způsobu provozu. Metodika umožňuje na základě vstupních technicko-ekonomických proměnných posoudit vhodnost použití alternativního pohonu. V případě jejího použití na vybrané železniční tratě dojde k výraznému snížení časové a finanční náročnosti rozhodovacích procesů. Jde o efektivní nástroj v rukách státní a veřejné správy vedoucí k účinnější elektrizaci, která je nezbytná pro splnění závazků ČR v rámci dekarbonizačních cílů.
Označení certifikačního orgánu
Technologická egentura ČR
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel