Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Lex Perek a jeho osud

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F05%3A10222682" target="_blank" >RIV/61989592:15210/05:10222682 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Lex Perek a jeho osud

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Lex Perek byl nedílnou součástí Moravského paktu a upravoval česko-německé vztahy na Moravě ve školské oblasti. Nařizoval, aby děti navštěvovaly zpravidla tu školu, jejíž vyučovací jazyk ovládají a jeho cílem bylo zabránit odnárodňování dětí a zajistit jim podmínky pro vzdělávání a školskou výchovu v mateřské řeči. Jádro zákona je velmi stručné a skýtá více možností výkladu. Znění odráželo momentální rozložení sil mezi českou a německou moravskou politickou reprezentací a bylo výsledkem kompromisu. Předkladatel předpokládal, že bude doplněn výkladem. Prováděcí nařízení (tzv. Marchetova) vyšla teprve 14. května 1907. Jejich pozitivem byla eliminace vágnosti znění zákona, na druhé straně česká politická reprezentace normu hodnotila jako ?převrácení zákona naruby?. Spornou záležitostí byla otázka stupně znalosti jazyka pro sledování výuky, dále zjišťováním jazykové kvalifikace dětí prostřednictví zkoušky a třetí okruh problémů byl svázán s interpretací slůvka "zpravidla", jež vytvářelo pr

  • Název v anglickém jazyce

    Lex Perek and its destiny

  • Popis výsledku anglicky

    Lex Perek was an integral part of the Moravian Pact and its role was to govern the relations between the Czechs and Germans in Moravia in the area of education. It ordered children to attend, as a rule, the school teaching their first language and its objective was to prevent the de-nationalisation of children and ensure suitable conditions for their education in their mother tongues. The core of the law was very brief and could be interpreted in a number of ways. The wording ref lected the distributionof power between the Czech and German Moravian political representatives and was a result of a compromise. The submitter assumed that it would be further amended and explained. Its implementing regulations, the so-called Marcheťs regulations, were issued only on 14 May 1907. Their positive impact was the elimination of vagueness of the text of the law, on the other hand the Czech leaders believed they ?turned the law upside down?. The questionable issues that remained were the level of

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA409%2F05%2F2724" target="_blank" >GA409/05/2724: Český politický katolicismus v letech 1848-2005</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2005

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Moravské vyrovnání z roku 1905: možnosti a limity národnostního smíru ve střední Evropě

  • ISBN

    80-86488-36-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    117-128

  • Název nakladatele

    Matice moravská

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Brno

  • Datum konání akce

    10. 11. 2005

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku