O přechodech mezi slovními druhy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F06%3A10218684" target="_blank" >RIV/61989592:15210/06:10218684 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
O přechodech mezi slovními druhy
Popis výsledku v původním jazyce
Učební text pro Průběžné vzdělávání učitelů českého jazyka vychází z klasického třídění slovních druhů a jeho kritérií a ukazuje jeho nedostatky. Poté vyvrací argumenty pro izolaci tvarosloví a skladby (větná funkce může být vyjádřena různými slovními druhy, slovní druhy plní různé funkce ve větě). V textu jsou dále vysvětleny pojmy primární a sekundární funkce ve větě, tzv. syntaktická derivace, průnik slovních druhů. Kritéria, jež mají rozhodnout, ke kterému slovnímu druhu slovo/slovní tvar patří, jsou 1) sémantická totožnost, 2) vyjadřování gramatických kategorií, 3) syntaktické vlastnosti. Na závěr je vysvětlena podstata tzv. slovnědruhové transpozice (gramatické a slovotvorné).
Název v anglickém jazyce
On the Transition between Parts of Speech
Popis výsledku anglicky
The teaching text for the Longitudinal Education of Teachers of the Czech Language proceeds from the classical classification of parts of speech and its criteria and shows its negatives. Then it disproves the arguments for isolation of morphology and syntax (the sentence function can be expressed by various parts of speech, parts of speech fulfill various sentence functions). Notions like primary and secondary sentence function, so-called syntactical derivation, penetration of parts of speech are explained. Criteria deciding about to which part of speech a certain word/wordform belongs to are 1) semantic identity, expressing grammatical categories, 3) syntactical properties. In the end the basis of so-called parts of speech transposition is explained (grammatical and wordformational transposition).
Klasifikace
Druh
A - Audiovizuální tvorba
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
—
Místo vydání
—
Název nakladatele resp. objednatele
Institut celoživotního vzdělávání FF UP
Verze
—
Identifikační číslo nosiče
—