Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Perception of vowel quantity by English learners of Czech and native listeners

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F08%3A00008477" target="_blank" >RIV/61989592:15210/08:00008477 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Perception of vowel quantity by English learners of Czech and native listeners

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper reports on a pilot study of the perception of Czech vowel quantity by native listeners and by second-language (L2) users of Czech whose first language is English. Since in English vowel duration is one of the perceptual cues for lexical stress, perceiving L2 Czech vowel quantity may be affected by stress in English learners. In a perceptual identification experiment no differences between English and Czech listeners with respect to the location of the short/long vowel boundary were found in astressed or an unstressed syllable. However, the two groups of listeners differed in the steepness of the identification function because the native listeners showed categorical perception of the short/long contrast while the non-natives had a more continuous perception.

  • Název v anglickém jazyce

    Perception of vowel quantity by English learners of Czech and native listeners

  • Popis výsledku anglicky

    This paper reports on a pilot study of the perception of Czech vowel quantity by native listeners and by second-language (L2) users of Czech whose first language is English. Since in English vowel duration is one of the perceptual cues for lexical stress, perceiving L2 Czech vowel quantity may be affected by stress in English learners. In a perceptual identification experiment no differences between English and Czech listeners with respect to the location of the short/long vowel boundary were found in astressed or an unstressed syllable. However, the two groups of listeners differed in the steepness of the identification function because the native listeners showed categorical perception of the short/long contrast while the non-natives had a more continuous perception.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2008

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Jazyková interakce a jazykové rozhraní a strategie "cutting-edge"

  • ISBN

    978-80-244-2192-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    131-135

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Místo konání akce

    Olomouc

  • Datum konání akce

    14. 5. 2007

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku