Vizuální kultura - vizuální média - vizuální gramotnost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F08%3A10217483" target="_blank" >RIV/61989592:15210/08:10217483 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vizuální kultura - vizuální média - vizuální gramotnost
Popis výsledku v původním jazyce
Při hodnocení současné mediální kultury/komunikace se stále častěji setkáváme s konstatováními o dominanci vizuálního. Vizualita se také těší stále většímu zájmu coby předmět analýzy v rámci různých diskursů. Vzhledem k privilegovanému postavení fotografického obrazu, se text věnuje vymezením jeho povahy a otázkám analogie, realismu a perspektivy, stejně jako proměnám fotografie v éře digitalizace a jejím vztahům s kresbou a digitálním obrazem. Díky podcenění recepčních strategií při "čtení" obrazů všakpřesto/právě proto dochází k prohlubování propasti mezi úrovní produkčních a recepčních kompetencí. V souvislosti s potřebou rozvíjení klíčových kompetencí a zaváděním mediální výchovy tak vyvstává i otázka kompetencí, které můžeme označit jako vizuálnígramotnost. Příspěvek se chce pokusit definovat tento pojem a poukázat na některé základní problémy, které jsou s recepcí obrazu spjaty a měli by být reflektovány.
Název v anglickém jazyce
Visual culture - visual media - visual literacy
Popis výsledku anglicky
When studing the current media culture/communication,we more frequently then ever meet the assertions about visual dominance.Visuality more often becomes the subject of analysis within the frame of different discourses.In reference to the privileged position of photographical picture,this deals with definition of its character and is attending to questions of analogy,realism and perspective,as well as with metamorphoses of photography in the era of digitalisation and its relations to drawing and digitalpicture.Despite of the underestimated receptive strategies in the act of "reading" of pictures,the gap between the levels of receptive and productive competences is being deepened.Referring to need of developing the key competences and implementing themedia education,there is a question of competences that can be marked as visual literacy.This paper intends to try to define this concept and refer to some basic problems which are adherent to the reception of picture and which should be
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Média dnes: reflexe mediality, médií a mediálních obsahů
ISBN
978-80-244-2023-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
—
Název nakladatele
Univerzita Palackého
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
3. 4. 2008
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—