Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mediální obraz seniorů a stáří v hlavních televizních zpravodaj-ských relacích v letech 2004 a 2008

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F09%3A10218506" target="_blank" >RIV/61989592:15210/09:10218506 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Mediální obraz seniorů a stáří v hlavních televizních zpravodaj-ských relacích v letech 2004 a 2008

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V období pozdní modernity hrají média klíčovou roli při zvýznamňování stáří a pozice starších osob ve společnosti. Zahraniční výzkumy zpravidla hodnotí mediální reprezentaci stáří jako negativní a stereotypní. Jak jsou senioři zobrazováni v českých médiích? Článek předkládá první výsledky druhé vlny výzkumu zobrazování seniorů, stárnutí a stáří v českých médiích, soustředí se na zjištění z analýzy hlavních zpravodajských relací tří celoplošných televizních stanic a srovnává údaje z roku 2004 a 2008. Zkoumané materiály byly vybrány podle klíčových slov a podrobeny technice obsahové analýzy a tzv. interpretativního čtení. Text přináší analýzu typů pokrývaných událostí a tematických rámců, do nichž novináři sdělení o seniorech ukotvují. Šetření ukázalo, že tematika stáří je v televizním zpravodajství nadále velmi okrajovou. I když ve srovnání s rokem 2004 došlo k nárůstu počtu sdělení, seni-oři jsou podreprezentováni jak z hlediska kvantity, tak co do variability pokrývaných témat.

  • Název v anglickém jazyce

    Represenattion of old people and old age in the main television news - comparison of the years 2004 and 2008

  • Popis výsledku anglicky

    Media play a major role in the construction of the meaning of old age in societies of the late modernity. Foreigner researches frequently evaluate media representation of old age as negative, stereotypical and unfavourable. How is the situation of the Czech media? This paper presents basic results of the second wave of the research and provides up-dated insight into the media content and analyses news coverage of three Czech national TV-channels. It compares findings form the year 2004 and 2008. Contentanalysis and technique of interpreta-tive reading was applied to main news services. Text is focused on topics covered and on con-text frame of represented events. According to our results older people are underrepresented in terms of the amount of information as well as its variability, but situation is changing slightly.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Masmediálna komunikácia a realita I.

  • ISBN

    978-80-8105-124-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    225-240

  • Název nakladatele

    Univerzita sv. Cyrila a Metoda

  • Místo vydání

    Trnava

  • Místo konání akce

    Smolenice, Slovensko.

  • Datum konání akce

    29. 4. 2009

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku