Mediální obraz seniorů a stáří v hlavních televizních zpravodaj-ských relacích v letech 2004 a 2008
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F09%3A10218506" target="_blank" >RIV/61989592:15210/09:10218506 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mediální obraz seniorů a stáří v hlavních televizních zpravodaj-ských relacích v letech 2004 a 2008
Popis výsledku v původním jazyce
V období pozdní modernity hrají média klíčovou roli při zvýznamňování stáří a pozice starších osob ve společnosti. Zahraniční výzkumy zpravidla hodnotí mediální reprezentaci stáří jako negativní a stereotypní. Jak jsou senioři zobrazováni v českých médiích? Článek předkládá první výsledky druhé vlny výzkumu zobrazování seniorů, stárnutí a stáří v českých médiích, soustředí se na zjištění z analýzy hlavních zpravodajských relací tří celoplošných televizních stanic a srovnává údaje z roku 2004 a 2008. Zkoumané materiály byly vybrány podle klíčových slov a podrobeny technice obsahové analýzy a tzv. interpretativního čtení. Text přináší analýzu typů pokrývaných událostí a tematických rámců, do nichž novináři sdělení o seniorech ukotvují. Šetření ukázalo, že tematika stáří je v televizním zpravodajství nadále velmi okrajovou. I když ve srovnání s rokem 2004 došlo k nárůstu počtu sdělení, seni-oři jsou podreprezentováni jak z hlediska kvantity, tak co do variability pokrývaných témat.
Název v anglickém jazyce
Represenattion of old people and old age in the main television news - comparison of the years 2004 and 2008
Popis výsledku anglicky
Media play a major role in the construction of the meaning of old age in societies of the late modernity. Foreigner researches frequently evaluate media representation of old age as negative, stereotypical and unfavourable. How is the situation of the Czech media? This paper presents basic results of the second wave of the research and provides up-dated insight into the media content and analyses news coverage of three Czech national TV-channels. It compares findings form the year 2004 and 2008. Contentanalysis and technique of interpreta-tive reading was applied to main news services. Text is focused on topics covered and on con-text frame of represented events. According to our results older people are underrepresented in terms of the amount of information as well as its variability, but situation is changing slightly.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Masmediálna komunikácia a realita I.
ISBN
978-80-8105-124-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
225-240
Název nakladatele
Univerzita sv. Cyrila a Metoda
Místo vydání
Trnava
Místo konání akce
Smolenice, Slovensko.
Datum konání akce
29. 4. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—