Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Does reliance on top-down cues in L2 speech perception change with growing experience?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F11%3A10222128" target="_blank" >RIV/61989592:15210/11:10222128 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Does reliance on top-down cues in L2 speech perception change with growing experience?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    When perceiving speech, listeners integrate bottom-up (segmental) and top-down (contextual) cues. Research of second-language (L2) speech perception suggests that non-native listeners do not make efficient use of top-down cues. We investigated whether the relative importance of top-down and bottom-up cues changes with L2 experience. Czech learners of English participated in two experiments which involved a conflict between segmental and contextual information (cue incongruence). Listeners were influenced by incongruent semantic top-down cues (sentence context), however they seemed to ignore the incongruent top-down cues when they were provided visually. Importantly, we did not find any evidence supporting the hypothesis that the importance of top-downcues relative to bottom-up cues for L2 speech perception decreases with growing L2 experience.

  • Název v anglickém jazyce

    Does reliance on top-down cues in L2 speech perception change with growing experience?

  • Popis výsledku anglicky

    When perceiving speech, listeners integrate bottom-up (segmental) and top-down (contextual) cues. Research of second-language (L2) speech perception suggests that non-native listeners do not make efficient use of top-down cues. We investigated whether the relative importance of top-down and bottom-up cues changes with L2 experience. Czech learners of English participated in two experiments which involved a conflict between segmental and contextual information (cue incongruence). Listeners were influenced by incongruent semantic top-down cues (sentence context), however they seemed to ignore the incongruent top-down cues when they were provided visually. Importantly, we did not find any evidence supporting the hypothesis that the importance of top-downcues relative to bottom-up cues for L2 speech perception decreases with growing L2 experience.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Achievements and Perspectives in SLA of Speech: New Sounds 2010.

  • ISBN

    978-3-631-60722-0

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    181-191

  • Počet stran knihy

    354

  • Název nakladatele

    Peter Lang

  • Místo vydání

    Frankfurt am Main

  • Kód UT WoS kapitoly