Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Top-down processes and experience in second-language speech perception

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F10%3A10214141" target="_blank" >RIV/61989592:15210/10:10214141 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Top-down processes and experience in second-language speech perception

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Speech perception has been described as a bi-directional process. This is to say that listeners make use of both bottom-up and top-down cues. Research of second-language (L2) speech perception, however, suggests that non-native listeners do not make efficient use of top-down cues when experiencing problems with bottom-up processing. This study investigates whether the relative degree of importance of bottom-up and top-down cues is related to the amount of L2 experience. Our subjects were Czech learnersof English as a foreign language (EFL). Three experiments were conducted that all involved a conflict between segmental (bottom-up) and contextual (top-down) information. Contextual cues were provided either via the same (audio) mode or a different (visual) mode than the segmental cues. Results showed that the effect of conflicting cues was very similar across experience levels in audio mode.

  • Název v anglickém jazyce

    Top-down processes and experience in second-language speech perception

  • Popis výsledku anglicky

    Speech perception has been described as a bi-directional process. This is to say that listeners make use of both bottom-up and top-down cues. Research of second-language (L2) speech perception, however, suggests that non-native listeners do not make efficient use of top-down cues when experiencing problems with bottom-up processing. This study investigates whether the relative degree of importance of bottom-up and top-down cues is related to the amount of L2 experience. Our subjects were Czech learnersof English as a foreign language (EFL). Three experiments were conducted that all involved a conflict between segmental (bottom-up) and contextual (top-down) information. Contextual cues were provided either via the same (audio) mode or a different (visual) mode than the segmental cues. Results showed that the effect of conflicting cues was very similar across experience levels in audio mode.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 6th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech, New Sounds 2010

  • ISBN

    978-83-928167-9-9

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

  • Místo vydání

    Poznań

  • Místo konání akce

    Poznań, Polsko

  • Datum konání akce

    1. 5. 2010

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku