Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Epistemology of Immortality: Searle, Pomponazzi, and Ficino

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F12%3A33140270" target="_blank" >RIV/61989592:15210/12:33140270 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Epistemology of Immortality: Searle, Pomponazzi, and Ficino

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The relationship between body and mind was traditionally discussed in terms of immortality of the intellect, because immateriality was one necessary condition for the mind to be immortal. This appeared to be an issue of metaphysics and religion. But to the medieval and Renaissance thinkers, the essence of mind is thinking activity and hence and epistemological feature. Starting with John Searle's worries about the existence of consciousness, I try to show some parallels with the Aristotelian Pietro Pomponazzi, and eventually show the Neoplatonic approach in Marsilio Ficino. The guiding question is: how can one philosophically address the problem of cognition in terms of corporeality and incorporeality? Searle maintains there is mind, although essentially related to a biological basis, and he is comparable to the Renaissance thinkers for his taking the interaction of the mental and the corporeal seriously.

  • Název v anglickém jazyce

    The Epistemology of Immortality: Searle, Pomponazzi, and Ficino

  • Popis výsledku anglicky

    The relationship between body and mind was traditionally discussed in terms of immortality of the intellect, because immateriality was one necessary condition for the mind to be immortal. This appeared to be an issue of metaphysics and religion. But to the medieval and Renaissance thinkers, the essence of mind is thinking activity and hence and epistemological feature. Starting with John Searle's worries about the existence of consciousness, I try to show some parallels with the Aristotelian Pietro Pomponazzi, and eventually show the Neoplatonic approach in Marsilio Ficino. The guiding question is: how can one philosophically address the problem of cognition in terms of corporeality and incorporeality? Searle maintains there is mind, although essentially related to a biological basis, and he is comparable to the Renaissance thinkers for his taking the interaction of the mental and the corporeal seriously.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.3.20.0026" target="_blank" >EE2.3.20.0026: Centrum pro práci s renesančními texty</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia neoaristotelica

  • ISSN

    1214-8407

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    85-102

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus