The reproduction of social risks and social exclusion within the education system of the Czech Republic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F13%3A33146959" target="_blank" >RIV/61989592:15210/13:33146959 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813049768" target="_blank" >http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813049768</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.353" target="_blank" >10.1016/j.sbspro.2013.12.353</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The reproduction of social risks and social exclusion within the education system of the Czech Republic
Popis výsledku v původním jazyce
The text deals with the reproduction of social risks and social exclusion within the education system of the Czech Republic. In recent years there has been a marked social differentiation. Areas with a high degree of concentration of risks for children (identified in our analysis) display mechanisms of exclusion of children from the educational mainstream. These are explored in the context of pedagogy of the oppressed, limits of human capital, and the role of schools in preserving status quo (Freire, Illich, Bourdieu). The resulting poverty traps are reproduced in the form of limited permeability of the education system from kindergarten to high school (non-participation in nurseries, segregated practical schools, etc.).
Název v anglickém jazyce
The reproduction of social risks and social exclusion within the education system of the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The text deals with the reproduction of social risks and social exclusion within the education system of the Czech Republic. In recent years there has been a marked social differentiation. Areas with a high degree of concentration of risks for children (identified in our analysis) display mechanisms of exclusion of children from the educational mainstream. These are explored in the context of pedagogy of the oppressed, limits of human capital, and the role of schools in preserving status quo (Freire, Illich, Bourdieu). The resulting poverty traps are reproduced in the form of limited permeability of the education system from kindergarten to high school (non-participation in nurseries, segregated practical schools, etc.).
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Procedia - Social and Behavioral Sciences
ISBN
—
ISSN
1877-0428
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
3062-3068
Název nakladatele
Elsevier (NL)
Místo vydání
Amsterdam
Místo konání akce
Rome
Datum konání akce
25. 6. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—