Poezie všedního dne ve fotografii
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F14%3A33150081" target="_blank" >RIV/61989592:15210/14:33150081 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Poezie všedního dne ve fotografii
Popis výsledku v původním jazyce
Na přelomu padesátých a šedesátých let 20. století zaplavily československé noviny, obrazové časopisy, ale i fotografické publikace lehké a ideologicky nezabarvené snímky, později zařazené do takzvané poezie všedního dne. Přestože jde o významný fenoménv domácích dějinách fotografie, nebyla tématu doposud věnována žádná ucelená studie, ale pouze dílčí texty v syntetických pracích z dějin české fotografie. Právě tyto texty jsou jediným zdrojem informací o šíři autorského okruhu a zdrojích poezie všedního dne, jenž byly nejčastěji spatřovány ve Skupině 42, dílu Henriho Cartier-Bressona a výstavě Lidská rodina. Je jistě namístě těmto podnětům přiznat jistý význam, přesto je třeba k nim přistupovat kriticky - jako mnohem podstatnější se zdá negativní vymezení tehdejších fotografů vůči socialistickému realismu, což je muselo vést k tvorbě "bezkonfliktních", tedy realistických a do značné míry i bezobsažných snímků. V předloženém textu vymezuji okruh autorů tvořících v duchu poezie všedního
Název v anglickém jazyce
The Poetry of Everyday in Photography
Popis výsledku anglicky
In the late 1950s and early 1960s, the pages of Czechoslovak newspapers, illustrated magazines, and photographic publications were flooded with simple, unideological photographs that later collectively came to be described as'poetry of everyday life'. Although this type of work was an important phenomenon in the history of Czech photography, there has never been a comprehensive study on this subject and it has been dealt with only in isolated texts published in compilations on the domestic history of photography. These texts are the only informational resource on the photographers of poetry of everyday life and their sources of inspiration, which were most often considered to be Group 42 (Skupina 42), the work of Henri Cartier-Bresson, and an exhibition titled 'The Family of Man'. These impulses are rightly recognised as significant, but they should be approached critically, as an even more significant factor appears to be how contemporary photographers defined themselves negatively vi
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Umění
ISSN
0049-5123
e-ISSN
—
Svazek periodika
LXII
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
36-54
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—