Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Poezie všedního dne ve fotografii

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F14%3A33150081" target="_blank" >RIV/61989592:15210/14:33150081 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Poezie všedního dne ve fotografii

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na přelomu padesátých a šedesátých let 20. století zaplavily československé noviny, obrazové časopisy, ale i fotografické publikace lehké a ideologicky nezabarvené snímky, později zařazené do takzvané poezie všedního dne. Přestože jde o významný fenoménv domácích dějinách fotografie, nebyla tématu doposud věnována žádná ucelená studie, ale pouze dílčí texty v syntetických pracích z dějin české fotografie. Právě tyto texty jsou jediným zdrojem informací o šíři autorského okruhu a zdrojích poezie všedního dne, jenž byly nejčastěji spatřovány ve Skupině 42, dílu Henriho Cartier-Bressona a výstavě Lidská rodina. Je jistě namístě těmto podnětům přiznat jistý význam, přesto je třeba k nim přistupovat kriticky - jako mnohem podstatnější se zdá negativní vymezení tehdejších fotografů vůči socialistickému realismu, což je muselo vést k tvorbě "bezkonfliktních", tedy realistických a do značné míry i bezobsažných snímků. V předloženém textu vymezuji okruh autorů tvořících v duchu poezie všedního

  • Název v anglickém jazyce

    The Poetry of Everyday in Photography

  • Popis výsledku anglicky

    In the late 1950s and early 1960s, the pages of Czechoslovak newspapers, illustrated magazines, and photographic publications were flooded with simple, unideological photographs that later collectively came to be described as'poetry of everyday life'. Although this type of work was an important phenomenon in the history of Czech photography, there has never been a comprehensive study on this subject and it has been dealt with only in isolated texts published in compilations on the domestic history of photography. These texts are the only informational resource on the photographers of poetry of everyday life and their sources of inspiration, which were most often considered to be Group 42 (Skupina 42), the work of Henri Cartier-Bresson, and an exhibition titled 'The Family of Man'. These impulses are rightly recognised as significant, but they should be approached critically, as an even more significant factor appears to be how contemporary photographers defined themselves negatively vi

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Umění

  • ISSN

    0049-5123

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    LXII

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    36-54

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus