Položková analýza testů studijních předpokladů jako součást zkvalitňování procesu přijímání na vysokou školu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33153975" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33153975 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Položková analýza testů studijních předpokladů jako součást zkvalitňování procesu přijímání na vysokou školu
Popis výsledku v původním jazyce
Přijímací řízení na VŠ je situace high-stakes testování. Potřebujeme proto kvalitní, tj. objektivní, validní a spolehlivé testy. Test je ovšem jen tak dobrý, jak dobré jsou jeho položky. Článek představuje položkovou analýzu dle klasické testové teorie (obtížnost, citlivost, vnitřní konzistence) testů studijních předpokladů na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Datový soubor tvořilo 14 verzí přijímacích testů o 50 položkách, tj. celkem 700 položek rozdělený do 5 oddílů (základy společenských věd a všeobecný přehled, verbální myšlení, kritické myšlení, prostorová představivost, logicko-analytické myšlení), které v roce 2014 řešilo celkem 3836 uchazečů. Z výsledků plyne, že nedokonalých položek je i přes poměrně měkká kritéria, poměrněhodně. Pokud těchto zhruba 30 % položek vyřadíme, psychometrické ukazatele testů studijních předpokladů se zlepší. Ne vždy se ale dá spoléhat na čísla, je důležitý též kvalitativní pohled, některé položky se dají opravit. Testy studijních
Název v anglickém jazyce
Item analysis of learning potential tests asa way of increasing quality of university admission process
Popis výsledku anglicky
Admissions to universities are the situations of high-stakes testing. What we need, are good tests, which means objective, valid and reliable tests. The test, however, is only as good as are his items. The paper presents the item analysis of learning potential tests used at the Philosophical Faculty of Palacky University in Olomouc based on classical test theory (difficulty, sensitivity, internal consistency). The data consists of 14 versions of admission tests (each contains 50 items), i.e. total of 700 items divided into five sections (social science knowledge, verbal skills, critical thinking, spatial ability, logical and analytical thinking). The total of 3836 candidates underwent these tests in the year 2014. The results show that there are about34 % of imperfect items, despite choosing relatively soft criteria. If these items were discarded, psychometric indicators of tests have improved. It is also important to judge each item qualitatively, some items can be repaired. Anyway l
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
PHD EXISTENCE 2015. Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. Sborník odborných příspěvků.
ISBN
978-80-244-4694-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
75-85
Název nakladatele
Univerzita Palackého
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
4. 2. 2015
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—