Perceptual Errors in Chinese Language Processing: A Case Study of Czech learners
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73581632" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73581632 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.4312/ala.7.1.89-101" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.4312/ala.7.1.89-101</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.4312/ala.7.1.89-101" target="_blank" >10.4312/ala.7.1.89-101</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Perceptual Errors in Chinese Language Processing: A Case Study of Czech learners
Popis výsledku v původním jazyce
There are now a vast number of cross-linguistic studies that investigate how perceptual performance with non-native speech categories is constrained by the listener's native language. However, considering the acquisition of the Chinese language phonological system, studies examining the transfer from less frequent languages are rather rare. The aim of this paper is to fill the gap regarding Czech native speakers. Through examining errors in dictation tests, it introduces some difficulties experienced by beginner level Chinese students and thus provides insight on the perception of Chinese language segmental and uprasegmental features by Czech learners. The findings imply that while errors in initials and finals show a high influence of the native language, errors in disyllabic tonal combinations seem to follow the basic language-independent patterns that have been observed in previous studies.
Název v anglickém jazyce
Perceptual Errors in Chinese Language Processing: A Case Study of Czech learners
Popis výsledku anglicky
There are now a vast number of cross-linguistic studies that investigate how perceptual performance with non-native speech categories is constrained by the listener's native language. However, considering the acquisition of the Chinese language phonological system, studies examining the transfer from less frequent languages are rather rare. The aim of this paper is to fill the gap regarding Czech native speakers. Through examining errors in dictation tests, it introduces some difficulties experienced by beginner level Chinese students and thus provides insight on the perception of Chinese language segmental and uprasegmental features by Czech learners. The findings imply that while errors in initials and finals show a high influence of the native language, errors in disyllabic tonal combinations seem to follow the basic language-independent patterns that have been observed in previous studies.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60202 - Specific languages
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Linguistica Asiatica
ISSN
2232-3317
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SI - Slovinská republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
89-101
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—