Foreign language learners acquire L2 phonetic detail: Goose and Foot fronting in non-native English
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73586041" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73586041 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1515/rela-2017-0022" target="_blank" >https://doi.org/10.1515/rela-2017-0022</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/rela-2017-0022" target="_blank" >10.1515/rela-2017-0022</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Foreign language learners acquire L2 phonetic detail: Goose and Foot fronting in non-native English
Popis výsledku v původním jazyce
Whether late learners discern fine phonetic detail in second-language (L2) input, form new phonetic categories, and realize them accurately remains a relevant question in L2 phonology, especially for foreign-language (FL) learning characterized by limited exposure to interactional native input. Our study focuses on advanced Czech learners’ production of the L2 English vowels GOOSE and FOOT. While English /u/ and /ʊ/ have been undergoing fronting, their Czech equivalents, /uː/ and /u/, are fully back. We show that although the spectral differentiation of /u/-/ʊ/ is smaller in the learners’ than in native speech, the vowels being contrasted primarily in length, even FL learners can shift their L2 sound categories towards native-like targets, or in this case, produce English /u/-/ʊ/ as fronted.
Název v anglickém jazyce
Foreign language learners acquire L2 phonetic detail: Goose and Foot fronting in non-native English
Popis výsledku anglicky
Whether late learners discern fine phonetic detail in second-language (L2) input, form new phonetic categories, and realize them accurately remains a relevant question in L2 phonology, especially for foreign-language (FL) learning characterized by limited exposure to interactional native input. Our study focuses on advanced Czech learners’ production of the L2 English vowels GOOSE and FOOT. While English /u/ and /ʊ/ have been undergoing fronting, their Czech equivalents, /uː/ and /u/, are fully back. We show that although the spectral differentiation of /u/-/ʊ/ is smaller in the learners’ than in native speech, the vowels being contrasted primarily in length, even FL learners can shift their L2 sound categories towards native-like targets, or in this case, produce English /u/-/ʊ/ as fronted.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Research in Language
ISSN
1731-7533
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
15
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
385-403
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85042064250