Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Production accuracy of L2 vowels: Phonological parsimony and phonetic flexibility

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73587654" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73587654 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://content.sciendo.com/abstract/journals/rela/16/2/article-p169.xml" target="_blank" >https://content.sciendo.com/abstract/journals/rela/16/2/article-p169.xml</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2478/rela-2018-0009" target="_blank" >10.2478/rela-2018-0009</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Production accuracy of L2 vowels: Phonological parsimony and phonetic flexibility

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ultimate attainment in foreign-language sound learning is addressed via vowel production accuracy in English spoken by advanced Czech EFL learners. English FLEECE–KIT, DRESS–TRAP, and GOOSE–FOOT contrasts are examined in terms of length, height, and backness. Our data show that, while being constrained by phonemic category assimilation (new vowel height distinctions are not created), the learners’ interlanguage combines phonological parsimony (reusing L1 length feature to contrast L2 vowels) with phonetic flexibility (within-category shifts reflecting L1–L2 phonetic dissimilarity). Although achieving native-like phonological competence may not be possible learners who acquire L2 in the prevailingly L1 environment, the Czech learners’ implementations of English vowels revealed their ability to adjust for phonetic detail of L2 sounds.

  • Název v anglickém jazyce

    Production accuracy of L2 vowels: Phonological parsimony and phonetic flexibility

  • Popis výsledku anglicky

    Ultimate attainment in foreign-language sound learning is addressed via vowel production accuracy in English spoken by advanced Czech EFL learners. English FLEECE–KIT, DRESS–TRAP, and GOOSE–FOOT contrasts are examined in terms of length, height, and backness. Our data show that, while being constrained by phonemic category assimilation (new vowel height distinctions are not created), the learners’ interlanguage combines phonological parsimony (reusing L1 length feature to contrast L2 vowels) with phonetic flexibility (within-category shifts reflecting L1–L2 phonetic dissimilarity). Although achieving native-like phonological competence may not be possible learners who acquire L2 in the prevailingly L1 environment, the Czech learners’ implementations of English vowels revealed their ability to adjust for phonetic detail of L2 sounds.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Research in Language

  • ISSN

    2083-4616

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2018

  • Číslo periodika v rámci svazku

    16:2

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    169-191

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85053466089