Production accuracy of L2 vowels: Phonological parsimony and phonetic flexibility
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73587654" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73587654 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://content.sciendo.com/abstract/journals/rela/16/2/article-p169.xml" target="_blank" >https://content.sciendo.com/abstract/journals/rela/16/2/article-p169.xml</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.2478/rela-2018-0009" target="_blank" >10.2478/rela-2018-0009</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Production accuracy of L2 vowels: Phonological parsimony and phonetic flexibility
Popis výsledku v původním jazyce
Ultimate attainment in foreign-language sound learning is addressed via vowel production accuracy in English spoken by advanced Czech EFL learners. English FLEECE–KIT, DRESS–TRAP, and GOOSE–FOOT contrasts are examined in terms of length, height, and backness. Our data show that, while being constrained by phonemic category assimilation (new vowel height distinctions are not created), the learners’ interlanguage combines phonological parsimony (reusing L1 length feature to contrast L2 vowels) with phonetic flexibility (within-category shifts reflecting L1–L2 phonetic dissimilarity). Although achieving native-like phonological competence may not be possible learners who acquire L2 in the prevailingly L1 environment, the Czech learners’ implementations of English vowels revealed their ability to adjust for phonetic detail of L2 sounds.
Název v anglickém jazyce
Production accuracy of L2 vowels: Phonological parsimony and phonetic flexibility
Popis výsledku anglicky
Ultimate attainment in foreign-language sound learning is addressed via vowel production accuracy in English spoken by advanced Czech EFL learners. English FLEECE–KIT, DRESS–TRAP, and GOOSE–FOOT contrasts are examined in terms of length, height, and backness. Our data show that, while being constrained by phonemic category assimilation (new vowel height distinctions are not created), the learners’ interlanguage combines phonological parsimony (reusing L1 length feature to contrast L2 vowels) with phonetic flexibility (within-category shifts reflecting L1–L2 phonetic dissimilarity). Although achieving native-like phonological competence may not be possible learners who acquire L2 in the prevailingly L1 environment, the Czech learners’ implementations of English vowels revealed their ability to adjust for phonetic detail of L2 sounds.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Research in Language
ISSN
2083-4616
e-ISSN
—
Svazek periodika
2018
Číslo periodika v rámci svazku
16:2
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
169-191
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85053466089