Fronting of the GOOSE vowel in Czech Learners' English
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73590806" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73590806 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://conference.uaa.utb.cz/tp2016/FromTheoryToPractice2016.pdf" target="_blank" >http://conference.uaa.utb.cz/tp2016/FromTheoryToPractice2016.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Fronting of the GOOSE vowel in Czech Learners' English
Popis výsledku v původním jazyce
This paper explores pronunciation of the English high back vowel /u/ in speech of advanced Czech learners of English as a foreign language. While in standard southern British English, /u/ has undergone fronting, its closest equivalent vowel in Czech, long vowel /uː/ is fully back. F2 measurements of learners’ vowels show that they had learned to produce fronted /u/’s in English despite arguably limited exposure to native interactional input and changeable native speaker models. A comparison of the learners’ productions of /u/ elicited when they spoke only in English with when they used both English and Czech within a single utterance revealed within-category shifts in realization of /u/: When the learners had to switch from Czech to English, their pronunciation of English /u/ was more Czech-like, showing slightly less fronting.
Název v anglickém jazyce
Fronting of the GOOSE vowel in Czech Learners' English
Popis výsledku anglicky
This paper explores pronunciation of the English high back vowel /u/ in speech of advanced Czech learners of English as a foreign language. While in standard southern British English, /u/ has undergone fronting, its closest equivalent vowel in Czech, long vowel /uː/ is fully back. F2 measurements of learners’ vowels show that they had learned to produce fronted /u/’s in English despite arguably limited exposure to native interactional input and changeable native speaker models. A comparison of the learners’ productions of /u/ elicited when they spoke only in English with when they used both English and Czech within a single utterance revealed within-category shifts in realization of /u/: When the learners had to switch from Czech to English, their pronunciation of English /u/ was more Czech-like, showing slightly less fronting.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
From Theory to Practice 2016, Proceedings of the Eighth International Conference on Anglophone Studies
ISBN
978-80-7454-756-0
ISSN
1805-9899
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
47-57
Název nakladatele
Tomáš Baťa University in Zlín
Místo vydání
Zlín
Místo konání akce
Tomáš Baťa Univerzity in Zlín, Czech Republic
Datum konání akce
8. 9. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—