Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Současný stav sexuální výchovy v rámci základního vzdělávání v České republice – systematický přehled teorie a praxe.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73587589" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73587589 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.addictology.cz/wp-content/uploads/2018/10/Pages-from-Adiktologie_I_24-48-58-1.pdf" target="_blank" >https://www.addictology.cz/wp-content/uploads/2018/10/Pages-from-Adiktologie_I_24-48-58-1.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Současný stav sexuální výchovy v rámci základního vzdělávání v České republice – systematický přehled teorie a praxe.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Mapování přípravy a realizace sexuální výchovy v České republice (ČR) jsou nedostatečné, jak z pohledu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), tak z pohledu výzkumníků. Přehledové články týkající se daných témat zcela chybí. CÍL: Cílem článku je zhodnotit současný stav sexuální výchovy v ČR a identifikovat případné nedostatky ve výzkumu v oblasti současného stavu sexuální výchovy uskutečňované na českých základních školách – její teoretické, vědecké a legální zázemí i její praktické aplikace. OBSAH: První část článku popisuje rámec pro porozumění sexuální výchově a její roli ve školství. Stručně definuje sexuální výchovu, objasňuje roli právně závazných dokumentů a MŠMT a shrnuje dostupné teoretické materiály (včetně relevantních mezinárodních dokumentů). V druhé části popisuje použité metody a výsledky – přehled výzkumů a jejich výsledků týkajících se sexuální výchovy na základních školách. Součástí článku je přehled některých českých externích (mimoškolních) programů sexuální výchovy. ZDROJE DAT: Výzkumy, které v ČR ohledně sexuální výchovy probíhají, jsou obvykle provedené v rámci bakalářských či magisterských diplomových prací (DP). V článku byly použity především výzkumy z DP realizovaných v posledních 5 letech (n=9), které jsou často původními zdroji pro později publikované články v časopisech a sbornících. ZÁVĚR: Sexuální výchova je převážně vyučována až na II. stupni základní školy a není komplexní (soustřeďuje se na biologické aspekty). Využití aktivizačních metod výuky je minimální, nejčastěji jde o frontální výuku doplněnou o videoprojekci. Spolupráce školy a rodiny je málo častá. Některé školy využívají nabídky externích programů. Selektivní či indikovaná sexuální prevence je v praxi ojedinělá.

  • Název v anglickém jazyce

    The Current Status of Elementary School Based Sexuality Education in the Czech Republic: a Systematic Review of Theory and Practice

  • Popis výsledku anglicky

    Evidence on the preparation and implementation of sex education in the Czech Republic is very limited as regards both the Ministry of Education, Youth, and Sports (the Ministry of Education) and researchers. Relevant systematic reviews are non-existent. OBJECTIVE: The aim of this article is to assess the current status of school-based sex education in the Czech Republic and identify the limits of research into sex education provided by Czech elementary schools in terms of its theoretical, research-based, and legal background, as well as its practical application. CONTENT: The first few sections of this article outline the framework for understanding sex education and its role in the school curriculum. It briefly defines the concept of sex education, explains the role of the applicable legal documents and the Ministry of Education, and summarises the theoretical materials that are available (including relevant international documents). The second part focuses on the methods and results – a review of research evidence pertaining to school-based sex education. The article includes an overview of some external sex education programmes delivered in the Czech Republic. DATA SOURCES: Most of the research carried out in the Czech Republic on the topic of sex education is part of bachelor’s or master’s theses at universities. This paper is based mainly on students’ thesis-related research conducted in the past five years (n=9). These theses were often used as sources for articles published later on in journals and yearbooks. CONCLUSION: Sex education is mostly taught in middle schools and is not comprehensive (biological aspects are highlighted). Teachers usually use frontal teaching together with video projection; the utilisation of active participation methods is minimal. Some schools use external programmes. Cooperation between the school and family is not common. Selective or indicated prevention is rare.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Adiktologie

  • ISSN

    1213-3841

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2018

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    48-58

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85052128893