Současný stav sexuální výchovy v rámci základního vzdělávání v České republice – systematický přehled teorie a praxe.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73587589" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73587589 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.addictology.cz/wp-content/uploads/2018/10/Pages-from-Adiktologie_I_24-48-58-1.pdf" target="_blank" >https://www.addictology.cz/wp-content/uploads/2018/10/Pages-from-Adiktologie_I_24-48-58-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Současný stav sexuální výchovy v rámci základního vzdělávání v České republice – systematický přehled teorie a praxe.
Popis výsledku v původním jazyce
Mapování přípravy a realizace sexuální výchovy v České republice (ČR) jsou nedostatečné, jak z pohledu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), tak z pohledu výzkumníků. Přehledové články týkající se daných témat zcela chybí. CÍL: Cílem článku je zhodnotit současný stav sexuální výchovy v ČR a identifikovat případné nedostatky ve výzkumu v oblasti současného stavu sexuální výchovy uskutečňované na českých základních školách – její teoretické, vědecké a legální zázemí i její praktické aplikace. OBSAH: První část článku popisuje rámec pro porozumění sexuální výchově a její roli ve školství. Stručně definuje sexuální výchovu, objasňuje roli právně závazných dokumentů a MŠMT a shrnuje dostupné teoretické materiály (včetně relevantních mezinárodních dokumentů). V druhé části popisuje použité metody a výsledky – přehled výzkumů a jejich výsledků týkajících se sexuální výchovy na základních školách. Součástí článku je přehled některých českých externích (mimoškolních) programů sexuální výchovy. ZDROJE DAT: Výzkumy, které v ČR ohledně sexuální výchovy probíhají, jsou obvykle provedené v rámci bakalářských či magisterských diplomových prací (DP). V článku byly použity především výzkumy z DP realizovaných v posledních 5 letech (n=9), které jsou často původními zdroji pro později publikované články v časopisech a sbornících. ZÁVĚR: Sexuální výchova je převážně vyučována až na II. stupni základní školy a není komplexní (soustřeďuje se na biologické aspekty). Využití aktivizačních metod výuky je minimální, nejčastěji jde o frontální výuku doplněnou o videoprojekci. Spolupráce školy a rodiny je málo častá. Některé školy využívají nabídky externích programů. Selektivní či indikovaná sexuální prevence je v praxi ojedinělá.
Název v anglickém jazyce
The Current Status of Elementary School Based Sexuality Education in the Czech Republic: a Systematic Review of Theory and Practice
Popis výsledku anglicky
Evidence on the preparation and implementation of sex education in the Czech Republic is very limited as regards both the Ministry of Education, Youth, and Sports (the Ministry of Education) and researchers. Relevant systematic reviews are non-existent. OBJECTIVE: The aim of this article is to assess the current status of school-based sex education in the Czech Republic and identify the limits of research into sex education provided by Czech elementary schools in terms of its theoretical, research-based, and legal background, as well as its practical application. CONTENT: The first few sections of this article outline the framework for understanding sex education and its role in the school curriculum. It briefly defines the concept of sex education, explains the role of the applicable legal documents and the Ministry of Education, and summarises the theoretical materials that are available (including relevant international documents). The second part focuses on the methods and results – a review of research evidence pertaining to school-based sex education. The article includes an overview of some external sex education programmes delivered in the Czech Republic. DATA SOURCES: Most of the research carried out in the Czech Republic on the topic of sex education is part of bachelor’s or master’s theses at universities. This paper is based mainly on students’ thesis-related research conducted in the past five years (n=9). These theses were often used as sources for articles published later on in journals and yearbooks. CONCLUSION: Sex education is mostly taught in middle schools and is not comprehensive (biological aspects are highlighted). Teachers usually use frontal teaching together with video projection; the utilisation of active participation methods is minimal. Some schools use external programmes. Cooperation between the school and family is not common. Selective or indicated prevention is rare.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Adiktologie
ISSN
1213-3841
e-ISSN
—
Svazek periodika
2018
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
48-58
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85052128893