POSTOJE VYUČUJÍCÍCH 1. STUPNĚ ZÁKLADNÍCH ŠKOL K TÉMATU SEXUÁLNÍ VÝCHOVY
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73587738" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73587738 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://psych.upol.cz/wp-content/uploads/2018/08/sbornik_020818.pdf" target="_blank" >http://psych.upol.cz/wp-content/uploads/2018/08/sbornik_020818.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
POSTOJE VYUČUJÍCÍCH 1. STUPNĚ ZÁKLADNÍCH ŠKOL K TÉMATU SEXUÁLNÍ VÝCHOVY
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se věnuje postojům vyučujících k tématu sexuální výchovy. Výběrový soubor tvořilo 123 vyučujících z celé ČR. Použili jsme 16 otázek postojové škály hodnocené 1—6 (1 = nesouhlasím; 6 = souhlasím), pro které jsme se následně rozhodli najít nějaké obecnější faktory. Explorační faktorová analýza poukázala na existenci 2 faktorů, které společně vysvětlují 66 % celkového rozptylu. První faktor PŘIJATELNÉ KOMPETENCE označuje položky, které drtivá většina vyučujících hodnotí jako jednoznačně podstatné pro žáky na konci 1. stupně ZŠ a které odkazují na vzájemné vztahy mezi lidmi, biologické zakotvení sexuality a kromě jedné výjimky neobsahují slovo „sex“ či jeho odvozeniny. Druhý faktor MÉNĚ PŘIJATELNÉ KOMPETENCE označuje položky, kde již byly vyučující v hodnocení důležitosti zdrženlivější (šlo o položky explicitně hovořící o sexu či sexualitě). Domníváme se, že mohli tyto cíle považovat za předčasné pro žáky na 1. stupni. Nenalezli jsme rozdíly mezi vyučujícími na církevních a běžných ZŠ ani mezi vyučujícími, kteří již absolvovali vzdělání k sexuální výchově, či nikoliv.
Název v anglickém jazyce
ATTITUDES OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS TOWARDS THE TOPICS OF SEXUALITY EDUCATION
Popis výsledku anglicky
Focus of the article is on attitudes of primary school teachers towards the topics of sexuality education. The sample consists of 123 teachers from across the Czech Republic. We used 16 item attitude scale evaluated by respondents on scale 1 to 6 (1 = Do not agree, 6 = Agree), which we later analysed in order to find general factors. Exploratory factor analysis showed 2 existing factors, which can together explain 66% of the variance. First factor ACCEPTABLE COMPETENCES includes items most of the teachers agreed on as important for pupil at the end of primary school. These items talk about relationships, biological basis of sexuality and except one do not include the word “sex” or its derivatives. Second factor LESS ACCEPTABLE COMPETENCES includes items most of the teachers were reluctant to agree on. In these items the word sex of sexuality was explicit. We conclude that teachers may consider these topics as premature for primary school pupils. We have not found any differences between teachers at religious and non-religious schools, neither between teacher that did received sexuality education training and those who did not receive any.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
PHD EXISTENCE 2018 „Nekonečno v psychologii“ ČESKO-SLOVENSKÁ PSYCHOLOGICKÁ KONFERENCE (NEJEN) PRO DOKTORANDY A O DOKTORANDECH Sborník odborných příspěvků
ISBN
978-80-244-5339-2
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
197-206
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
31. 1. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—