Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pattern in omission and substitution of articles in Czech foreign language acquisition of Dutch

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73594178" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73594178 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://karolinum.cz/data/clanek/6642/Phil_2018_4_0103.pdf" target="_blank" >https://karolinum.cz/data/clanek/6642/Phil_2018_4_0103.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/24646830.2018.58" target="_blank" >10.14712/24646830.2018.58</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    nizozemština

  • Název v původním jazyce

    Patronen in omissie en substitutie van lidwoorden in de Tsjechische T2- en VT-verwerving van het Nederlands

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Dit artikel onderzoekt patronen in weglating en vervanging van artikelen in het Nederlands door Tsjechische VT-leerders. Waarom vertonen sommige leerlingen met een T1-achtergrond zonder lidwoorden hardnekkige variabiliteit in hun lidwoordproductie? Om te beginnen verwijst het artikel kort naar recent onderzoek naar T2 en VT-taalverwerving van lidwoorden. Vervolgens wordt een vergelijkende analyse van de bepaalde taalhulpmiddelen uitgevoerd teneinde een hypothese op te stellen met betrekking tot de patronen van onjuist lidwoordgebruik door Tsjechische VT-leerlingen van het Nederlands. Op basis van Hawkins (2004) en Trenkic (2009) wordt beargumenteerd dat de VT-leerders primair focussen op de semantiek van lidwoorden in plaats van rekening te houden met de morfo-syntactische functie van deze categorie. Deze verkeerde analyse leidt mogelijk tot omissie- en substitutiefouten in de VT-productie van lidwoorden.

  • Název v anglickém jazyce

    Pattern in omission and substitution of articles in Czech foreign language acquisition of Dutch

  • Popis výsledku anglicky

    This paper examines patterns in omission and substitution of articles in Dutch by Czech FL learners. Why do some learners from L1 backgrounds without articles show persistent variability in thier article production? Firstly, the paper briefly refers to recent research on L2 and FL language acquisition of articles. Furthermore, a comparative analysis of the determined language tools is carried out in order to compile a hypothesis with regard to the patterns of incorrect article use by Czech FL learners of Dutch. Following Hawkins (2004) and Trenkic (2009), it is argued that the FL learners primarly focus on the semantics of articles instead of taking into account the morpho-syntactic function of this categoriy. This misanalysis potentially leads to omission and substitution errors in the FL article production.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae Philologica

  • ISSN

    0567-8269

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2018

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    103-112

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus