Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Merz in the Mountains: Peripheral Art in a Peripheral Landscape – On Kurt Schwitters’s Norwegian Exile and Artistic Production in Møre og Romsdal, 1937–1940

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73589750" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73589750 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333169636" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333169636</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1163/9789004388291_22" target="_blank" >10.1163/9789004388291_22</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Merz in the Mountains: Peripheral Art in a Peripheral Landscape – On Kurt Schwitters’s Norwegian Exile and Artistic Production in Møre og Romsdal, 1937–1940

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In 1937 the German artist Kurt Schwitters went into exile in Norway together with his son Ernst. They had to go for political reasons: involvement in resistance activities in Germany and an increasingly unbearable situation under Nazi rule for modern art persecuted as “Entartete Kunst”. Here, landscape painting became a major focus in Schwitters&apos;s artistic production, which he did not regard as a diversion away from avant-garde “new art”, but rather as a continuation in line with his previous avant-garde work. The abstract landscapes were a painterly translation of functionalist-constructivist photography in so-called “New Vision”. Through its obvious absence of “Nordic” icons and elements popular in völkisch Nordicist representations of Norway, his landscapes also had an implicit political dimension.

  • Název v anglickém jazyce

    Merz in the Mountains: Peripheral Art in a Peripheral Landscape – On Kurt Schwitters’s Norwegian Exile and Artistic Production in Møre og Romsdal, 1937–1940

  • Popis výsledku anglicky

    In 1937 the German artist Kurt Schwitters went into exile in Norway together with his son Ernst. They had to go for political reasons: involvement in resistance activities in Germany and an increasingly unbearable situation under Nazi rule for modern art persecuted as “Entartete Kunst”. Here, landscape painting became a major focus in Schwitters&apos;s artistic production, which he did not regard as a diversion away from avant-garde “new art”, but rather as a continuation in line with his previous avant-garde work. The abstract landscapes were a painterly translation of functionalist-constructivist photography in so-called “New Vision”. Through its obvious absence of “Nordic” icons and elements popular in völkisch Nordicist representations of Norway, his landscapes also had an implicit political dimension.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries 1925-1950

  • ISBN

    978-90-04-38829-1

  • Počet stran výsledku

    34

  • Strana od-do

    375-408

  • Počet stran knihy

    966

  • Název nakladatele

    Brill Academic Publishers

  • Místo vydání

    Leiden

  • Kód UT WoS kapitoly