Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Faces without interiority: Music video’s reinvention of the portrait

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73598937" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73598937 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=813413" target="_blank" >https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=813413</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Faces without interiority: Music video’s reinvention of the portrait

  • Popis výsledku v původním jazyce

    No matter how contemporary music videos differ across genres, aesthetic styles, and production background, they usually focus on the performer’s face. Exploring its opacity and agency, this essay argues that contemporary music video production replaces the face as an expression of the subject’s interiority and identity with a media-affective interface whose main function is to amplify the video’s work of audiovisual forms, performative mechanisms, and atmosphere. Through a close reading of the hip-hop video Chum by Earl Sweatshirt (dir. Hiro Murai, 2012), I demonstrate how it generates the face as an audiovisual screen that absorbs, intensifies, and gives rhythm to both the moving images and sounds. Such desubjectification opens a way to rethink portraiture within the music video genre as a media operation undermining the traditional notions of representation, interiority, and identity in favor of unfolding its technological and affective links between sounds, moving images, and lyrics.

  • Název v anglickém jazyce

    Faces without interiority: Music video’s reinvention of the portrait

  • Popis výsledku anglicky

    No matter how contemporary music videos differ across genres, aesthetic styles, and production background, they usually focus on the performer’s face. Exploring its opacity and agency, this essay argues that contemporary music video production replaces the face as an expression of the subject’s interiority and identity with a media-affective interface whose main function is to amplify the video’s work of audiovisual forms, performative mechanisms, and atmosphere. Through a close reading of the hip-hop video Chum by Earl Sweatshirt (dir. Hiro Murai, 2012), I demonstrate how it generates the face as an audiovisual screen that absorbs, intensifies, and gives rhythm to both the moving images and sounds. Such desubjectification opens a way to rethink portraiture within the music video genre as a media operation undermining the traditional notions of representation, interiority, and identity in favor of unfolding its technological and affective links between sounds, moving images, and lyrics.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    World Literature Studies

  • ISSN

    1337-9275

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    55-68

  • Kód UT WoS článku

    000507662900005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85077883011