When Face Becomes Interface: Music Video and the Portrait of Mediality
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73621880" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73621880 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/9781399525091-009" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1515/9781399525091-009</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/9781399525091-009" target="_blank" >10.1515/9781399525091-009</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
When Face Becomes Interface: Music Video and the Portrait of Mediality
Popis výsledku v původním jazyce
In turning to the medium of the contemporary music video, this chapter attends to the sonic as well as visual dimensions of the portrait interface, reading the affordances of music videos for the ways they “desubjectify” the face in order to amplify the affective work of audiovisual forms and their performative mechanisms. Putting two videos from the current hip-hop and trip-hop scene, Earl Sweatshirt’s Chum (2012) directed by Hiro Murai and Massive Attack’s The Spoils (2016) directed by John Hillcoat, into dialogue with Jean-Luc Nancy’s concept of the non-representational portrait (2018) read through the lens of media philosophy, this chapter argues for the displacement of the human facial image from its traditional function of expressing interiority to a thematisation of form and technicity in a contemporary audiovisual medium.
Název v anglickém jazyce
When Face Becomes Interface: Music Video and the Portrait of Mediality
Popis výsledku anglicky
In turning to the medium of the contemporary music video, this chapter attends to the sonic as well as visual dimensions of the portrait interface, reading the affordances of music videos for the ways they “desubjectify” the face in order to amplify the affective work of audiovisual forms and their performative mechanisms. Putting two videos from the current hip-hop and trip-hop scene, Earl Sweatshirt’s Chum (2012) directed by Hiro Murai and Massive Attack’s The Spoils (2016) directed by John Hillcoat, into dialogue with Jean-Luc Nancy’s concept of the non-representational portrait (2018) read through the lens of media philosophy, this chapter argues for the displacement of the human facial image from its traditional function of expressing interiority to a thematisation of form and technicity in a contemporary audiovisual medium.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Reconfiguring the Portrait
ISBN
978-1-399-52507-7
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
83-104
Počet stran knihy
312
Název nakladatele
Edinburgh University Press
Místo vydání
Edinburgh
Kód UT WoS kapitoly
—