Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Videoklip a jeho afektivní myšlení dějin

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73592654" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73592654 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Videoklip a jeho afektivní myšlení dějin

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Sdíleje obdobnou „postmediální situaci“ se svým filmovým předkem, přesunul se videoklip na prahu nového tisíciletí z televizních obrazovek a rozbujel v prostoru internetových videokanálů, sociálních sítí i galerií, v důsledku čehož se radikálně proměnily jak jeho estetické formy, tak mediální a epistemické praktiky. Ty však zůstavají stranou nepříliš hojné reflexe klipu, která jej většinou chápe ve smyslu popkulturní komodity, případně zkoumá jeho převzaté hudební a filmové struktury. Přestože se v posledních několika letech odborný zájem o digitální estetiku videoklipu i jeho mediální ekologii znatelně zvyšuje, jeho žánrová hybridita a domnělá podřízenost hudebnímu médiu jako by bránily přiznat videoklipu specifické audiovizuální myšlení. Tato studie proto v polemice s dominantním chápáním klipu jako vizuálního doprovodu předem existujího hudebního kusu, zkoumá jeho teoretickou aktivitu, s níž přistupuje k historii, a to nejen ve smyslu dějinných událostí, ale také své vlastní mediality. Na příkladu dvou klipů současné americké popové a hiphopové scény, National Anthem Lany Del Rey (rež. Anthony Mandler, 2012) a Bauuerova Day Ones (rež. Hiro Murai, 2016), které spojuje strategie afektivního reenactmentu, studie ukazuje, že způsob, jakým klip myslí dějiny, spočívá v tvořivé zradě minulosti, odsouvající reprezentaci dějinné události ve prospěch jejího formování současným afektem; zradě, která je vždy již vtělena do suplementární – doprovodné a současně nahrazující – struktury klipu. Zatímco klip National Anthem vzájemně přetváří kennedyovskou éru 60. lét i obamovskou přítomnost 21. století prostřednictvím nostalgické anachronní smyčky, ironický reenactment klipu Day Ones produkuje určitý „efekt nereálného“ na základě rekontextualizace válečného konfliktu 18. století do subkulturní hiphopové reality velkoměsta. Závěr studie pak navrhuje, že tím, co klipu umožňuje myslet dějiny hybridně, je anachronní strategií a současně digitálním prostorem podmíněný postmediální afekt.

  • Název v anglickém jazyce

    Music Video and Its Affective Thinking of History,

  • Popis výsledku anglicky

    Sharing a similar “post‑medium condition” with its film predecessor, at the beginning of the 21st century, music video has migrated from TV screens and multiplied in the spaces of the global video‑sharing websites, social media, and art galleries; as a result, both its aesthetic forms and cultural practices have been radically transformed. Usually overlooked as a postmodern fad or a mere promotional strategy of musicians and their record labels, its affective aesthetics and audiovisual thinking remain neglected. Drawing on recent “music video turn” and cultural affect theory while countering the dominant notion of music video as a visual accompaniment of a preexisting musical piece – this chapter explores how contemporary music video thinks history encompassing both past events and its own mediality. Through a close reading of two videos of the contemporary pop and hip hop scene, National Anthem by Lana del Rey (dir. A. Mandler, 2012) and Baauer’s Day Ones (dir. H. Murai, 2016), both using a strategy of an affective reenactment, I argue that the way music video thinks history is grounded in a creative betrayal of the past, undermining representation of a historical experience in favor of its affective performance. This betrayal is always already incorporated in the supplementary structure – at once complementing and substituting – of the music video.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Epistemologie (nových) médií

  • ISBN

    978-80-7331-494-1

  • Počet stran výsledku

    45

  • Strana od-do

    71-115

  • Počet stran knihy

    270

  • Název nakladatele

    Nakladatelství AMU

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly