Videoklip a jeho afektivní myšlení dějin
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73592654" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73592654 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Videoklip a jeho afektivní myšlení dějin
Popis výsledku v původním jazyce
Sdíleje obdobnou „postmediální situaci“ se svým filmovým předkem, přesunul se videoklip na prahu nového tisíciletí z televizních obrazovek a rozbujel v prostoru internetových videokanálů, sociálních sítí i galerií, v důsledku čehož se radikálně proměnily jak jeho estetické formy, tak mediální a epistemické praktiky. Ty však zůstavají stranou nepříliš hojné reflexe klipu, která jej většinou chápe ve smyslu popkulturní komodity, případně zkoumá jeho převzaté hudební a filmové struktury. Přestože se v posledních několika letech odborný zájem o digitální estetiku videoklipu i jeho mediální ekologii znatelně zvyšuje, jeho žánrová hybridita a domnělá podřízenost hudebnímu médiu jako by bránily přiznat videoklipu specifické audiovizuální myšlení. Tato studie proto v polemice s dominantním chápáním klipu jako vizuálního doprovodu předem existujího hudebního kusu, zkoumá jeho teoretickou aktivitu, s níž přistupuje k historii, a to nejen ve smyslu dějinných událostí, ale také své vlastní mediality. Na příkladu dvou klipů současné americké popové a hiphopové scény, National Anthem Lany Del Rey (rež. Anthony Mandler, 2012) a Bauuerova Day Ones (rež. Hiro Murai, 2016), které spojuje strategie afektivního reenactmentu, studie ukazuje, že způsob, jakým klip myslí dějiny, spočívá v tvořivé zradě minulosti, odsouvající reprezentaci dějinné události ve prospěch jejího formování současným afektem; zradě, která je vždy již vtělena do suplementární – doprovodné a současně nahrazující – struktury klipu. Zatímco klip National Anthem vzájemně přetváří kennedyovskou éru 60. lét i obamovskou přítomnost 21. století prostřednictvím nostalgické anachronní smyčky, ironický reenactment klipu Day Ones produkuje určitý „efekt nereálného“ na základě rekontextualizace válečného konfliktu 18. století do subkulturní hiphopové reality velkoměsta. Závěr studie pak navrhuje, že tím, co klipu umožňuje myslet dějiny hybridně, je anachronní strategií a současně digitálním prostorem podmíněný postmediální afekt.
Název v anglickém jazyce
Music Video and Its Affective Thinking of History,
Popis výsledku anglicky
Sharing a similar “post‑medium condition” with its film predecessor, at the beginning of the 21st century, music video has migrated from TV screens and multiplied in the spaces of the global video‑sharing websites, social media, and art galleries; as a result, both its aesthetic forms and cultural practices have been radically transformed. Usually overlooked as a postmodern fad or a mere promotional strategy of musicians and their record labels, its affective aesthetics and audiovisual thinking remain neglected. Drawing on recent “music video turn” and cultural affect theory while countering the dominant notion of music video as a visual accompaniment of a preexisting musical piece – this chapter explores how contemporary music video thinks history encompassing both past events and its own mediality. Through a close reading of two videos of the contemporary pop and hip hop scene, National Anthem by Lana del Rey (dir. A. Mandler, 2012) and Baauer’s Day Ones (dir. H. Murai, 2016), both using a strategy of an affective reenactment, I argue that the way music video thinks history is grounded in a creative betrayal of the past, undermining representation of a historical experience in favor of its affective performance. This betrayal is always already incorporated in the supplementary structure – at once complementing and substituting – of the music video.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Epistemologie (nových) médií
ISBN
978-80-7331-494-1
Počet stran výsledku
45
Strana od-do
71-115
Počet stran knihy
270
Název nakladatele
Nakladatelství AMU
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—