Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

For the Affective Aesthetics of Contemporary Music Video

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73598941" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73598941 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333178827" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333178827</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3828/msmi.2019.11" target="_blank" >10.3828/msmi.2019.11</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    For the Affective Aesthetics of Contemporary Music Video

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Drawing on the ongoing dialogue between current music video scholarship and a cultural turn to affect, this article argues for an approach to affective aesthetics that focuses on both the aesthetically and theoretically generative work of affects within the music videos’ audiovisual forms and their performative mechanisms. Through a close analysis of ‘National Anthem’ by Lana Del Rey (dir. A. Mandler, 2012) and Baauer’s ‘Day Ones’ (dir. H. Murai, 2016), it examines anachronistic strategies through which contemporary music video performs political history, encompassing both past events and their mediation. While Mandler’s video generates nostalgia through the combination of archival media materiality, trip-hop tunes, and the narrative loop, mutually reshaping Kennedy’s 1960s and the Obama era, Murai’s piece plays out the ironic reenactment that actualises the remote past through the affective perspective of anger enacted by the existential lyrics, dark beats, and anachronistic imagery of violence, merging the American Revolutionary War with suburban hip-hop reality. Opening up past events to the contemporary affects that shape audiovisual forms and trigger a transhistorical experience, both videos compel us to rethink the force of music video affects as neither emotional, nor representational, but rather performative.

  • Název v anglickém jazyce

    For the Affective Aesthetics of Contemporary Music Video

  • Popis výsledku anglicky

    Drawing on the ongoing dialogue between current music video scholarship and a cultural turn to affect, this article argues for an approach to affective aesthetics that focuses on both the aesthetically and theoretically generative work of affects within the music videos’ audiovisual forms and their performative mechanisms. Through a close analysis of ‘National Anthem’ by Lana Del Rey (dir. A. Mandler, 2012) and Baauer’s ‘Day Ones’ (dir. H. Murai, 2016), it examines anachronistic strategies through which contemporary music video performs political history, encompassing both past events and their mediation. While Mandler’s video generates nostalgia through the combination of archival media materiality, trip-hop tunes, and the narrative loop, mutually reshaping Kennedy’s 1960s and the Obama era, Murai’s piece plays out the ironic reenactment that actualises the remote past through the affective perspective of anger enacted by the existential lyrics, dark beats, and anachronistic imagery of violence, merging the American Revolutionary War with suburban hip-hop reality. Opening up past events to the contemporary affects that shape audiovisual forms and trigger a transhistorical experience, both videos compel us to rethink the force of music video affects as neither emotional, nor representational, but rather performative.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Music Sound and the Moving Image

  • ISSN

    1753-0768

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    187-208

  • Kód UT WoS článku

    000514818300005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85079739286