Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Acquisition of deictic movement verbs by Czech learners of Spanish as a foreign language

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73600924" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73600924 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://elies.rediris.es/Language_Design/LD21/LD21_04_Calle_Bocanegra.pdf" target="_blank" >http://elies.rediris.es/Language_Design/LD21/LD21_04_Calle_Bocanegra.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Acquisition of deictic movement verbs by Czech learners of Spanish as a foreign language

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper aims to examine the extent to which Czech learners of Spanish as a foreign language acquire the Thinking for Speaking (TFS) patterns (Slobin 1996) with respect to deictic verbs of movement. Prior research (Gathercole 1977; IbarretxeAntuñano et al. 2014) has shown that movement verbs are not necessarily semantically equivalent in different languages, and this is likely to lead to crosslanguage interference. The correctness of Spanish deictic verb use in different conditions was assessed using a grammaticality judgement task and a cloze task for 40 Czech learners of Spanish and 13 native speakers. As expected, the native speakers outperformed the learners in both tasks, especially in conditions where Spanish and Czech mismatch. Importantly, the learners’ performance tended to improve with increasing foreign language proficiency, suggesting the gradual acquisition of target language TFS patterns. The study represents a baseline investigation of Czech learners’ difficulties and forms part of a larger project that aims to devise efficient methods of teaching deixis in a foreign language.

  • Název v anglickém jazyce

    Acquisition of deictic movement verbs by Czech learners of Spanish as a foreign language

  • Popis výsledku anglicky

    This paper aims to examine the extent to which Czech learners of Spanish as a foreign language acquire the Thinking for Speaking (TFS) patterns (Slobin 1996) with respect to deictic verbs of movement. Prior research (Gathercole 1977; IbarretxeAntuñano et al. 2014) has shown that movement verbs are not necessarily semantically equivalent in different languages, and this is likely to lead to crosslanguage interference. The correctness of Spanish deictic verb use in different conditions was assessed using a grammaticality judgement task and a cloze task for 40 Czech learners of Spanish and 13 native speakers. As expected, the native speakers outperformed the learners in both tasks, especially in conditions where Spanish and Czech mismatch. Importantly, the learners’ performance tended to improve with increasing foreign language proficiency, suggesting the gradual acquisition of target language TFS patterns. The study represents a baseline investigation of Czech learners’ difficulties and forms part of a larger project that aims to devise efficient methods of teaching deixis in a foreign language.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Language Design. Journal of Theoretical and Experimental Linguistics

  • ISSN

    1139-4218

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    21

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    ES - Španělské království

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    83-106

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus