Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Motion encoding by Czech learners of Spanish: Influence of L1 Thinking-for-Speaking patterns in L2

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F21%3A73609004" target="_blank" >RIV/61989592:15210/21:73609004 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.4467/20843917RC.21.024.14196" target="_blank" >https://doi.org/10.4467/20843917RC.21.024.14196</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.4467/20843917RC.21.024.14196" target="_blank" >10.4467/20843917RC.21.024.14196</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    španělština

  • Název v původním jazyce

    Codificación del movimiento por aprendices checos de español: influencia de los patrones de pensar para hablar de la L1 en la L2

  • Popis výsledku v původním jazyce

    El presente artículo compara los usos de diferentes construcciones con verbos de movimiento en narraciones escritas por nativos y aprendices checos de español.

  • Název v anglickém jazyce

    Motion encoding by Czech learners of Spanish: Influence of L1 Thinking-for-Speaking patterns in L2

  • Popis výsledku anglicky

    This paper studies verbal encoding of motion events by Czech advanced learners of Spanish and Spanish native speakers. Since these languages differ in terms of Talmy’s (2000) typology of motion encoding, the study aims to assess to what extent the learners acquired the Thinking-for-Speaking patterns (Slobin 1996) of the L2. To this end, written narratives by natives and learners are examined and compared. The results show that the construction “path verb + manner complement”, a typical structure for verb-framed languages such as Spanish, is used significantly less often by the learners compared with the natives. The results also indicate that L1 interference happens when expressing boundary crossing situations in Spanish by the learners, since they tend to use a Manner of motion verb.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Romanica Cracoviensia

  • ISSN

    1732-8705

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    239-252

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85123093924