Rok 1918 „očima souseda“ v českých a polských učebnicích literatury
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73604979" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73604979 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333184865" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333184865</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rok 1918 „očima souseda“ v českých a polských učebnicích literatury
Popis výsledku v původním jazyce
Rok 1918 je jedním z momentů v naší historii, kdy Poláci a Češi, nebo chcete-li Čechoslováci, prožívali obdobné situace a změny. Řeč je samozřejmě o vzniku samostatného československého státu a obnovení svobodného Polska po 123 letech záborů. Takovéto historické chvíle přímo vyzývají ke srovnání a poskytnutí tak žákům a studentům možnost uchopit téma v širším kontextu. Pro účely výzkumu jsem podrobila analýze české a polské učebnice literatury určené pro žáky střední školy, které zahrnují období, do kterého spadá rok 1918. Cílem tohoto bádání je poskytnout obraz, který učebnice vytvářejí o této dějinné události v domácím prostředí, přičemž zvláštní důraz bude kladen na to, jaké jsou hlavní rozdíly ve vykreslování tématu. Také nás zajímalo, jak české a polské učebnice zobrazují, či zda vůbec, sledovaný historický moment v zemi souseda, tedy rok 1918 v Polsku v českých učebnicích a rok 1918 v Československu v učebnicích polských. Jako hlavní výzkumné otázky jsem tedy stanovila: V čem zásadním se liší prezentace roku 1918 v polských a českých učebnicích literatury? Jak učebnice zobrazují události roku 1918 v zemi souseda
Název v anglickém jazyce
The year 1918 "through the eyes of a neighbor" in Czech and Polish textbooks of literature
Popis výsledku anglicky
The year 1918 is one of the moments in our history when Poles and Czechs, or Czechs, if you like, experienced similar situations and changes. Of course, we are talking about the creation of an independent Czechoslovak state and the restoration of free Poland after 123 years of occupation. Such historical moments directly call for comparison and give pupils and students the opportunity to grasp the topic in a wider context. For the purpose of the research I analyzed the Czech and Polish textbooks of literature for secondary school pupils, which include the period in which the year 1918 falls. on the main differences in rendering a topic. We were also interested in how Czech and Polish textbooks depict, or whether at all, the observed historical moment in the neighbor country, ie 1918 in Poland in Czech textbooks and 1918 in Czechoslovakia in Polish textbooks. The main research questions were: What is the difference between the presentation of 1918 in Polish and Czech textbooks of literature? How the textbooks portray the events of 1918 in a neighbor's country
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Rok 1918 jeho předpoklady, důsledky a význam v českých/československých a polských učebnicích
ISBN
978-80-7599-197-3
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
111-123
Počet stran knihy
252
Název nakladatele
Ostravská univerzita
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS kapitoly
—