Český úsměv, polská angažovanost aneb obraz souseda v učebnicích literatury
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73598862" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73598862 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dokumenty.osu.cz/ff/ksl/slavica/slavica23-2-full.pdf" target="_blank" >https://dokumenty.osu.cz/ff/ksl/slavica/slavica23-2-full.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Český úsměv, polská angažovanost aneb obraz souseda v učebnicích literatury
Popis výsledku v původním jazyce
Se sedmi českými spisovateli se mohou v současnosti setkat polští žáci v rámci školní výuky literatury a hned dvacet jedna polských autorů skrývají učebnice české, taková je celková bilance analýzy učebnic literatury dle seznamů poskytovaných českým Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a polským Ministerstvem národního vzdělávání.Předkládaný výzkum má popisný charakter a byl realizován jako obsahová a frekvenční analýza učebnic literární výchovy, případně dalších materiálů, které bezprostředně souvisí, pomáhají dokreslit celkový obraz a umožňují tak srovnání mezi materiály českými a polskými. Výzkum si kladl celou řadu otázek. Těmi hlavními byly: jaké představitele sousední země učebnice žákům představují a jakým způsobem? Která díla vybírají a nakolik se tento výběr liší od výběru v učebnicích jejich domoviny? Jaký je jim dáván prostor? Na kterém stupni či v jaké třídě se žáci s těmito autory setkávají? Které série učebnic zahrnují např. které autory? Výzkum se přitom nesoustředil jen na spisovatele, neméně podstatné byly otázky, které další osobnosti kultury a veřejného života sledované sousední země učebnice prezentují? Jaká související témata zde najdeme? V rámci jakých kapitol a okruhů? Všechny tyto informace dohromady pak daly zde prezentovaný obraz Česka v polských a Polska v českých učebnicích.
Název v anglickém jazyce
CZECH SMILE, POLISH COMMITMENT AKA IMAGE OF NEIGHBOR IN THE SCHOOLBOOKS OF LITERATURE
Popis výsledku anglicky
The article is focused on the picture of the Czech literature and culture in Polish textbooks and of Polish literature and culture in the Czech ones. Research has a descriptive character and was carried out as a content and frequency analysis of school textbooks for literature education from the first grade to high school. The research is looking for answers to number of questions. The main ones are: what personalities from the neighboring country we can find in textbooks and how are they described? Which works were chosen by authors of textbooks? What space is given to them? Which series of textbooks include which authors?For the purposes of this article there were analyzed more than 200 textbooks. The key for choosing the textbooks were the lists of the Czech and Polish Ministry of Education. The most interesting source of information was high school textbooks. In the high school textbooks, we can find the most writers and other artists, such as compositors or painters. Altogether there is seven Czech writers in polish textbooks and twenty‑one in the Czech ones. Other information about neighboring country we can find as references to common roots, similar historical experience or similar languages.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Slavica
ISSN
1803-5663
e-ISSN
—
Svazek periodika
XXIII
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
171-190
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—