Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Obraz souseda: Diskurzivní analýza českých a polských literárněvzdělávacích textů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73624540" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73624540 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333204427" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333204427</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/ff.23.24464473" target="_blank" >10.5507/ff.23.24464473</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Obraz souseda: Diskurzivní analýza českých a polských literárněvzdělávacích textů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Téma obrazu souseda je v předkládané práci rozuměno jako obraz Polska a polské kultury v českých učebnicích sloužících literární výchově od počátku školní docházky až po maturitu a obraz Česka v učebnicích polských. Bylo analyzováno přes 300 učebnic. Obraz souseda můžeme rozdělit na primární – samozřejmý (zobrazení souseda) a sekundární (zobrazení sousedství). V rámci primárního, tedy toho, ve kterém se soustředíme na hesla český, česká, Česká republika apod., plus jména českých autorů jsme zjistili, že obraz odpovídá stereotypům o dané zemi. Obraz Česka a české kultury tak v polských učebnicích reprezentuje zejména dílo Švejk, dále je zde ve větší míře zmíněn Václav Havel a jeho dílo Moc bezmocných, Milan Kundera a Bohumil Hrabal – zvláště pak dílo Ostře sledované vlaky. Jediným dalším umělcem české národnosti, který je uváděn skutečně pravidelně, je Alfons Mucha, často však bez informace, že se jedná o Čecha. Obraz Polska a polské kultury v českých učebnicích literatury je představen verši Tuwima a Brzechwy na prvním stupni, většinou však bez dalších informací, tzn. chybí rovněž informace o národnosti autora. V pozdějších ročnících se žáci seznámí s Henrykem Siekiewiczem a Adamem Mickiewiczem, nejvýraznější zastoupení polských autorů je pak v učebnicích pro střední školy, byť se často jedná o velmi stručné zmínky. Sekundární obraz je reprezentován analýzou obrazu slovanství a společných historických zkušeností. Prostor pro ohlédnutí se na to, jak danou etapu prožívala sousední země, není v učebnicích velký, největší je u tématu komunismu literárně vzdělávacích textů.

  • Název v anglickém jazyce

    A Picture of a Neighbor: A Discursive Analysis of Czech and Polish Literary and Educational Texts

  • Popis výsledku anglicky

    The theme of the image of the neighbour is understood in the present work as the image of Poland and Polish culture in Czech textbooks serving literary education from the beginning of schooling to the final school leaving exam and the image of the Czech Republic in Polish textbooks. Over 300 textbooks were analysed for the purposes of the thesis. The image of the neighbour can be divided into primary and secondary. The primery one concentrate on the headings Czech, Czech Republic and the Czech authors. The image of the Czech Republic and Czech culture in Polish textbooks is represented in particular by the work Švejk, then Václav Havel and his work The Power of the Powerless, Milan Kundera and Bohumil Hrabal – especially Ostře sledované vlaky. The only other artist of Czech nationality who is mentioned on a regular basis is Alfons Mucha, but often without information that he is Czech. The image of Poland and Polish culture in Czech literature textbooks is presented by Tuwim&apos;s and Brzechwa&apos;s verses at the first level, but usually without further information about the author. In later grades, pupils are introduced to Henryk Siekiewicz and Adam Mickiewicz, and the most prominent representation of Polish authors is in textbooks for secondary schools, although these are often very brief mentions. The secondary image is focused on the context and common historical experiences. There is not much room in textbooks for looking back at how a neighbouring country experienced a given phase, the biggest being on the subject of communism.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-244-6447-3

  • Počet stran knihy

    250

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Kód UT WoS knihy