Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Neoliberalism’s Paradoxical Effect and European Doctoral Education Reforms in Post-socialist Europe

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F21%3A73606780" target="_blank" >RIV/61989592:15210/21:73606780 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.14288/ce.v12i9" target="_blank" >https://doi.org/10.14288/ce.v12i9</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14288/ce.v12i9" target="_blank" >10.14288/ce.v12i9</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Neoliberalism’s Paradoxical Effect and European Doctoral Education Reforms in Post-socialist Europe

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Building on examples from post-socialist Central Europe, this article addresses changes in European higher education policy and examines the ‘paradoxical effect’ (Foucault 2008) of neoliberal educational reforms on the doctoral level. We consider how economically driven policies oriented at building Europe’s knowledge economy and market effectiveness, created possibilities for subjectification related to the extension of individual freedom – an aspect of neoliberalism that Foucault juxtaposed to other forms of governmentality. Drawing on our positioning as doctoral supervisors in the Polish and Czech academia during the period of intensive institutional restructuring, we illustrate how European higher education reforms opened the doors of doctoral education to practitioners-doctoral researchers who found themselves in the unique position to critically illuminate covert socio-economic and political mechanisms of their practice. We consider the potential of critical doctoral pedagogy methodologically informed by Foucault’s concept of practical critique (1984), to create the conditions of possibility for the construction of subjectivity and emergence of new knowledges at the intersection of practical, academic and personal life trajectories under the conditions of neoliberal domination.

  • Název v anglickém jazyce

    Neoliberalism’s Paradoxical Effect and European Doctoral Education Reforms in Post-socialist Europe

  • Popis výsledku anglicky

    Building on examples from post-socialist Central Europe, this article addresses changes in European higher education policy and examines the ‘paradoxical effect’ (Foucault 2008) of neoliberal educational reforms on the doctoral level. We consider how economically driven policies oriented at building Europe’s knowledge economy and market effectiveness, created possibilities for subjectification related to the extension of individual freedom – an aspect of neoliberalism that Foucault juxtaposed to other forms of governmentality. Drawing on our positioning as doctoral supervisors in the Polish and Czech academia during the period of intensive institutional restructuring, we illustrate how European higher education reforms opened the doors of doctoral education to practitioners-doctoral researchers who found themselves in the unique position to critically illuminate covert socio-economic and political mechanisms of their practice. We consider the potential of critical doctoral pedagogy methodologically informed by Foucault’s concept of practical critique (1984), to create the conditions of possibility for the construction of subjectivity and emergence of new knowledges at the intersection of practical, academic and personal life trajectories under the conditions of neoliberal domination.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-24879S" target="_blank" >GA16-24879S: Vůdci a architekti věd o výchově a jejich pojetí vyučování na univerzitách</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Critical Education

  • ISSN

    1920-4175

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    CA - Kanada

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    1-19

  • Kód UT WoS článku

    000647472900001

  • EID výsledku v databázi Scopus