Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Reflexe oper Tannhäuser a Mistři pěvci norimberští Richarda Wagnera v devadesátých letech 19. století v českém dobovém tisku

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F21%3A73611513" target="_blank" >RIV/61989592:15210/21:73611513 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://musicologica.upol.cz/pdfs/mus/2021/02/05.pdf" target="_blank" >https://musicologica.upol.cz/pdfs/mus/2021/02/05.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/mo.2021.020" target="_blank" >10.5507/mo.2021.020</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Reflexe oper Tannhäuser a Mistři pěvci norimberští Richarda Wagnera v devadesátých letech 19. století v českém dobovém tisku

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek ve své první části seznamuje čtenáře s politicko-společenskou situací v českých zemích. Zatímco Morava se dokázala s česko-německou problematikou vypořádat v roce 1905 Moravským paktem, v Čechách do první světové války k žádné dohodě nedošlo a spory mezi Čechy a Němci eskalovaly. Hudba Richarda Wagnera začala do českých zemí pronikat v polovině 19. století. První stopa se objevila už v roce 1843, kdy František Škroup získal partituru k Wagnerově opeře Bludný Holanďan. Od roku 1853 docházelo k pravidelnému provádění Wagnerovy hudby v Čechách. Premiéry samotných oper probíhaly v Praze ve dvou vlnách. První probíhala v padesátých letech devatenáctého století a druhá, zásluhou ředitele Stavovského divadla Angela Neumanna, v osmdesátých letech devatenáctého století. Opery se těšily velkému zájmu, a i přes to, že se hrály německy v německém divadle, navštěvovalo je velké množství českých obyvatel Prahy. Na základě bádání v časopisech Dalibor a Národní listy bylo zjištěno, že premiéra Tannhäusera a Mistrů pěvců norimberských v Národním divadle byla úspěšná, provedení ze strany techniky i umělců bylo zdařilé a pečlivé. Obě periodika se shodla na tom, že hlavní roli v úspěchu oper sehrál dirigent obou představení Adolf Čech a režisér František Hynek.

  • Název v anglickém jazyce

    The Reception of Richard Wagner’s Operas Tannhäuser and The Mastersingers of Nuremberg in the Czech Lands

  • Popis výsledku anglicky

    This paper introduces readers to the political and social situation in the Czech lands of the 1890s. While Moravia solved the Czech-German problem in 1905 with the Moravian pact (Moravský pakt), Bohemia was unable to resolve the conflict between Czechs and Germans until the First World War. Richard Wagner’s music started to appear in the Czech lands in the middle of the 19th century. The first example originated in 1843, when František Škroup obtained the score of the opera Bludný Holanďan (The Flying Dutchman). From 1853 Wagner’s music was regularly played in the Czech lands. The premieres of operas in the Czech lands emerged in two waves. The first came in the 1850s, and the second during the 1880s thanks to Angelo Neumann, director of the Estates Theatre. Czechs were interested in these operas even though they were performed in German and in German theatres. From research work into the Czech newspapers Dalibor and Národní listy (National Papers), it was found that the premieres of Tannhäuser and Mistři pěvci norimberští (Th e Mastersingers of Nuremberg) in the National Theatre enjoyed a degree of success. Th e performance of the technicians and artists was precise. Both newspapers agreed that the main causes of the success were the conductor of both operas Adolf Čech and the director František Hynek.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Musicologica Olomucensia

  • ISSN

    2787-9186

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    342-349

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus