Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Discomfort Glare Perception by Drivers—Establishing a Link between Subjective and Psychophysiological Assessment

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73612653" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73612653 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.mdpi.com/2076-3417/12/8/3847/htm" target="_blank" >https://www.mdpi.com/2076-3417/12/8/3847/htm</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3390/app12083847" target="_blank" >10.3390/app12083847</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Discomfort Glare Perception by Drivers—Establishing a Link between Subjective and Psychophysiological Assessment

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The broad application of LEDs for automotive lighting purposes, together with new discoveries in vision physiology, is creating new challenges in the field of glare perception. The purpose of this study was to link subjective and objective measures of driver-perceived glare following different light sources used in car headlamps. In order to achieve this, a combination of subjective evaluation using an adapted version of the de Boer scale and objective measures based on psychophysiological data was applied. Predominantly, skin conductance response (SCR), heart rate variability (HRV), and eye-blinking frequency (vertical electrooculography, vEOG) were recorded. Though there was some evidence suggesting lower discomfort with glare from light sources with a lower correlated color temperature, the results were generally inconclusive. This illustrates the urgent need to study the linkage between light source properties and subjective and objective glare measures in deeper detail, so that the technical norms governing car headlamps can reflect the needs of human physiology and psychophysiology.

  • Název v anglickém jazyce

    Discomfort Glare Perception by Drivers—Establishing a Link between Subjective and Psychophysiological Assessment

  • Popis výsledku anglicky

    The broad application of LEDs for automotive lighting purposes, together with new discoveries in vision physiology, is creating new challenges in the field of glare perception. The purpose of this study was to link subjective and objective measures of driver-perceived glare following different light sources used in car headlamps. In order to achieve this, a combination of subjective evaluation using an adapted version of the de Boer scale and objective measures based on psychophysiological data was applied. Predominantly, skin conductance response (SCR), heart rate variability (HRV), and eye-blinking frequency (vertical electrooculography, vEOG) were recorded. Though there was some evidence suggesting lower discomfort with glare from light sources with a lower correlated color temperature, the results were generally inconclusive. This illustrates the urgent need to study the linkage between light source properties and subjective and objective glare measures in deeper detail, so that the technical norms governing car headlamps can reflect the needs of human physiology and psychophysiology.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000183" target="_blank" >TL02000183: Člověk a bezpečnost v dopravě v souvislosti s rozvojem světelných technologií</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Applied Sciences-Basel

  • ISSN

    2076-3417

  • e-ISSN

    2076-3417

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    8

  • Stát vydavatele periodika

    CH - Švýcarská konfederace

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    1-17

  • Kód UT WoS článku

    000785092600001

  • EID výsledku v databázi Scopus