Slyšící děti neslyšících rodičů a škola
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73623247" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73623247 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://socialniprace.cz/article/slysici-deti-neslysicich-rodicu-a-skola/" target="_blank" >https://socialniprace.cz/article/slysici-deti-neslysicich-rodicu-a-skola/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Slyšící děti neslyšících rodičů a škola
Popis výsledku v původním jazyce
CÍLE: Popsat sociální rizika, která provázejí školní docházku slyšících dětí neslyšících rodičů (CODA) v České republice, a navrhnout možná řešení na úrovni nástrojů a institucí sociální práce. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Do výzkumu jsme vstupovali z báze poznatků o bilingvismu a kultuře Neslyšících. Průběžné výsledky zkoumání rozkrývaly témata spojená s teoriemi potřeb a s poznatky o příčinách, projevech a rizicích deprivace. METODY: Kvalitativní strategie výzkumu uplatněná ve dvou návazných šetřeních, kdy první bylo zaměřeno na prožívání dětství CODA se zaměření na tlumočení neslyšícím rodičům a druhé na prožívání rodičovství rodiči CODA. VÝSLEDKY: Výsledky výzkumu odkrývají sociální faktory oslabující CODA během školní docházky, které není v moci neslyšících rodičů plně prevenovat. Rodiče hledají neformální strategie podpory svých dětí ve zvládání školních povinností, ne vždy však úspěšně. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Potíže rodin vychovávajících CODA školního věku se jeví být preventabilní. K tomuto účelu navrhujeme zapojení školního sociálního pracovníka do podpory těchto dětí a/nebo zařazení CODA mezi děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Nepříliš náročné, ale efektivní úpravy organizace školní docházky CODA by mimo jiné zvýšily jejich šance na úspěšnost školní docházky, a tím i na lepší připravenost na sekundární a terciální vzdělávání a podpořily by jejich šance na trhu práce.
Název v anglickém jazyce
Hearing Children of Deaf Parents and School
Popis výsledku anglicky
OBJECTIVES: To describe the social risks that are associated with the schooling of hearing children of deaf parents (CODA) in the Czech Republic and to propose possible solutions at the level of social work tools and institutions. THEORETICAL BASE: We entered the research from a knowledge base of bilingualism and Deaf culture. The current research findings uncovered themes related to theories of needs and to knowledge about the causes, manifestations and risks of deprivation. METHODS: A qualitative research strategy applied in two follow-up investigations, the first focused on the childhood experiences of CODA with a concentration on interpreting for deaf parents and the second on the experiences of parenting by parents of CODA. OUTCOMES: The results reveal social factors that are disabling CODA during school attendance. Parents seek informal strategies to support their children in coping with school responsibilities, but not always successfully. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: The difficulties of families raising school-age CODA appear to be preventable. To this end, we suggest the involvement of a school social worker in supporting these children and/or the inclusion of CODA as children with special educational needs. Low-impact but effective adjustments to the organisation of schooling for CODA would, among other things, increase their chances of success in school and thus better preparedness for secondary and tertiary education and would support their chances in the labour market.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50902 - Social sciences, interdisciplinary
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Socialni Prace
ISSN
1213-6204
e-ISSN
1805-885X
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
86-98
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85183156799