Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Slyšící děti neslyšících rodičů a škola

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73623247" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73623247 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://socialniprace.cz/article/slysici-deti-neslysicich-rodicu-a-skola/" target="_blank" >https://socialniprace.cz/article/slysici-deti-neslysicich-rodicu-a-skola/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Slyšící děti neslyšících rodičů a škola

  • Popis výsledku v původním jazyce

    CÍLE: Popsat sociální rizika, která provázejí školní docházku slyšících dětí neslyšících rodičů (CODA) v České republice, a navrhnout možná řešení na úrovni nástrojů a institucí sociální práce. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Do výzkumu jsme vstupovali z báze poznatků o bilingvismu a kultuře Neslyšících. Průběžné výsledky zkoumání rozkrývaly témata spojená s teoriemi potřeb a s poznatky o příčinách, projevech a rizicích deprivace. METODY: Kvalitativní strategie výzkumu uplatněná ve dvou návazných šetřeních, kdy první bylo zaměřeno na prožívání dětství CODA se zaměření na tlumočení neslyšícím rodičům a druhé na prožívání rodičovství rodiči CODA. VÝSLEDKY: Výsledky výzkumu odkrývají sociální faktory oslabující CODA během školní docházky, které není v moci neslyšících rodičů plně prevenovat. Rodiče hledají neformální strategie podpory svých dětí ve zvládání školních povinností, ne vždy však úspěšně. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Potíže rodin vychovávajících CODA školního věku se jeví být preventabilní. K tomuto účelu navrhujeme zapojení školního sociálního pracovníka do podpory těchto dětí a/nebo zařazení CODA mezi děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Nepříliš náročné, ale efektivní úpravy organizace školní docházky CODA by mimo jiné zvýšily jejich šance na úspěšnost školní docházky, a tím i na lepší připravenost na sekundární a terciální vzdělávání a podpořily by jejich šance na trhu práce.

  • Název v anglickém jazyce

    Hearing Children of Deaf Parents and School

  • Popis výsledku anglicky

    OBJECTIVES: To describe the social risks that are associated with the schooling of hearing children of deaf parents (CODA) in the Czech Republic and to propose possible solutions at the level of social work tools and institutions. THEORETICAL BASE: We entered the research from a knowledge base of bilingualism and Deaf culture. The current research findings uncovered themes related to theories of needs and to knowledge about the causes, manifestations and risks of deprivation. METHODS: A qualitative research strategy applied in two follow-up investigations, the first focused on the childhood experiences of CODA with a concentration on interpreting for deaf parents and the second on the experiences of parenting by parents of CODA. OUTCOMES: The results reveal social factors that are disabling CODA during school attendance. Parents seek informal strategies to support their children in coping with school responsibilities, but not always successfully. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: The difficulties of families raising school-age CODA appear to be preventable. To this end, we suggest the involvement of a school social worker in supporting these children and/or the inclusion of CODA as children with special educational needs. Low-impact but effective adjustments to the organisation of schooling for CODA would, among other things, increase their chances of success in school and thus better preparedness for secondary and tertiary education and would support their chances in the labour market.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50902 - Social sciences, interdisciplinary

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Socialni Prace

  • ISSN

    1213-6204

  • e-ISSN

    1805-885X

  • Svazek periodika

    23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    86-98

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85183156799