Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

On a Didactic Interpretation of Word Order in Czech as a Foreign Language

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F24%3A73626380" target="_blank" >RIV/61989592:15210/24:73626380 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4010070091044" target="_blank" >http://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4010070091044</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.30530/JSL.2024.29.2.167" target="_blank" >10.30530/JSL.2024.29.2.167</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    On a Didactic Interpretation of Word Order in Czech as a Foreign Language

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article deals with the didactic interpretation of rules of Czech word order. The paper builds onearlier research into the mistakes made by non-native speakers of Czech – including word order – andpresents a new study on how word order is presented in Czech textbooks. It shows that textbooks rarelyprovide comprehensive guidance on how to construct a neutral Czech sentence and that they tend tofocus on isolated aspects of several rules of Czech word order.The paper presents a proposal for a didactic interpretation of Czech word order based on followingpoints: 1) Czech is one of the languages that prefer the S-V-O word order in neutral sentences, i.e.subject-verb-object; 2) word order in a Czech sentence is controlled by the so-called rule of functionalsentence perspective, which consists of dividing a sentence into a starting point (theme) and a core(rheme) according to semantic criteria; 3) word order in a sentence is influenced by rhythmic elements,which determine the placement of unaccented words in the so-called second position.

  • Název v anglickém jazyce

    On a Didactic Interpretation of Word Order in Czech as a Foreign Language

  • Popis výsledku anglicky

    This article deals with the didactic interpretation of rules of Czech word order. The paper builds onearlier research into the mistakes made by non-native speakers of Czech – including word order – andpresents a new study on how word order is presented in Czech textbooks. It shows that textbooks rarelyprovide comprehensive guidance on how to construct a neutral Czech sentence and that they tend tofocus on isolated aspects of several rules of Czech word order.The paper presents a proposal for a didactic interpretation of Czech word order based on followingpoints: 1) Czech is one of the languages that prefer the S-V-O word order in neutral sentences, i.e.subject-verb-object; 2) word order in a Czech sentence is controlled by the so-called rule of functionalsentence perspective, which consists of dividing a sentence into a starting point (theme) and a core(rheme) according to semantic criteria; 3) word order in a sentence is influenced by rhythmic elements,which determine the placement of unaccented words in the so-called second position.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60202 - Specific languages

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Slavic Languages

  • ISSN

    1226-2323

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    KR - Korejská republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    167-181

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus