K prezentaci vyjmenovaných slov v některých učebnicích českého jazyka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73592383" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73592383 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K prezentaci vyjmenovaných slov v některých učebnicích českého jazyka
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek ukazuje způsoby výkladu tzv. vyjmenovaných slov v kodifikačních zdrojích v historickém kontextu a následně konfrontuje jejich výklad v současných kodifikačních příručkách s jejich didaktickým podáním v učebnicích. Zaměřuje se přitom na systematičnost a přiměřenost didaktického zjednodušení, na soustavnost a komplexnost výkladu daného jevu a na výběr prvků adekvátních komunikačně pojatým cílům výuky. Materiálově je založen na příručkách označovaných jako Pravidla pravopisu (z let 1854–1993) a na vybraných učebnicích českého jazyka pro první stupeň základní školy.
Název v anglickém jazyce
To Presentation of the Listed Words in Some Textbooks of the Czech Language
Popis výsledku anglicky
The paper presents ways of interpreting the so-called listed words in codification sources in the historical context and then confronts their interpretation in the present codification manuals with their didactic explanation in textbooks. It focuses on the systematicness and adequacy of didactic simplification, on the consistency and complexity in approach to this phenomenon and on the selection of elements adequate regarding to the communication goals of the teaching. The material is based on manuals, known as Pravidla pravopisu (between 1854–1993) and on selected textbooks of the Czech language for the elementary school.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60202 - Specific languages
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didactic studies
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
132-145
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—