Pojetí svobody v Ambrosiastrových komentářích k pavlovským epištolám
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F06%3A00002825" target="_blank" >RIV/61989592:15260/06:00002825 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pojetí svobody v Ambrosiastrových komentářích k pavlovským epištolám
Popis výsledku v původním jazyce
V Ambrosiastrových komentářích k pavlovským epištolám (po staletí připisovaných Ambrožovi z Milána) můžeme sledovat dvojí zájem autora: obhájit Boží spravedlnost a odpovědnost každého člověka za jeho činy. Podle autora dopadají důsledky Adamova pádu na celý lidský rod, zároveň ale nemůže připustit, že by někdo byl trestán za hřích, kterého se nedopustil. Proto rozlišuje fyzickou smrt, která zasahuje každého, a duchovní či "druhou" smrt, která je vyhrazena pouze pro ty, kdo zhřešili podobným způsobem jako Adam. Přestože ďábel může působením na tělo svádět duši od dobra, schopnost (a odpovědnost) duše mu odporovat je zachována. Pokud člověk přitaká pokušení, špatný zvyk ztěžuje každé další rozhodnutí. Predestinace je vysvětlována jako Boží předvědění s důrazem na vytrvalost. Bůh předem ví, kdo uposlechne jeho volání a vytrvá až do konce; ten, kdo uposlechne, ale nevytrvá, povolán ani nebyl. Boží předvědění a povolání nepůsobí nátlak na lidskou vůli. Člověk je k víře zván a povzbuzován, a
Název v anglickém jazyce
Concept of Freedom in the Pauline Commentaries of Ambrosiaster
Popis výsledku anglicky
In the Pauline commentaries of Ambrosiaster (for centuries ascribed to Ambrose of Milan), a double interest may be observed: to defend God's justice and the responsibility of every human being for their deeds. According to the author, the consequences ofAdam's fall affect the whole human race but he cannot admit that someone could be condemned for a sin he did not commit. This is why he draws a distinction between a physical death which affects everyone and a spiritual or "second" death reserved only for these who sinned in the similar way as Adam. Even though Satan can lure a soul away from good by means of a body, the ability (and responsibility) of soul to resist is preserved. After man agrees to the temptation, the bad custom makes future decisions more difficult. The predestination is explained as God's foreknowledge with accent on perseverance. God foreknows who will obey his vocation and persevere until the end; he who obeys but does not persevere has never been called
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP401%2F05%2FP035" target="_blank" >GP401/05/P035: Pojetí svobody u křesťanských autorů 4. - 6. století</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia theologica
ISSN
1212-8570
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
19-31
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—