Zpravodajství během pandemie otevřelo otázky o mediální výuce na prvním stupni ZŠ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F21%3A73615301" target="_blank" >RIV/61989592:15260/21:73615301 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.paidagogos.net/issues/2021/1/article.php?id=17" target="_blank" >http://www.paidagogos.net/issues/2021/1/article.php?id=17</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zpravodajství během pandemie otevřelo otázky o mediální výuce na prvním stupni ZŠ
Popis výsledku v původním jazyce
Pandemie koronaviru ovlivnila a ještě ovlivní lidskou společnost ve všech směrech. Dopad bude mít i na psychické rozpoložení dětí, které byly od března roku 2020 odkázány na distanční výuku, kontinuálně nenavštěvovaly zájmové kroužky a minimálně se kvůli vládním opatřením proti šíření nemoci setkávaly se svými vrstevníky. Od vypuknutí pandemie se nezpochybnitelně pohybují v uzavřeném rodinném kruhu a jsou přímo konfrontovány s debatami dospělých o probíhající nákaze. Jak si mohou poradit s informacemi, které vnímají skrze rádio, televizi, internet? Poznatky z mediální výuky jim v tom nepomohou, neboť cílená osvěta o fungování médií v českých školách probíhá spíš ve vyšších ročnících nebo na středních školách a novináři tvořící zpravodajské obsahy z podstaty své profese nemohou brát ohled na to, zda jejich výstupy vnímají menší děti. Mohli bychom využít tuto pandemickou zkušenost k diskusi o nutnosti mediálního vzdělávání žáků na prvním stupni základních škol, popřípadě dětí předškolního věku. A právě na to chce poukázat následující úvaha, která nabídne nejenom názory novinářů, kteří stojí u zrodu zpravodajství, ale i pedagogů, neboť i ty jsme prostřednictvím dotazníkového šetření oslovili napříč Českou republikou. Pomocí rešerší na státem podporovaných webech jsme zjišťovali, jak má být na českých školách vedena mediální osvěta a citujeme také z nové studie týkající se nárůstu dezinformací ve veřejném prostoru.
Název v anglickém jazyce
The newscast during a pandemic opened the matter of media education at primary schools
Popis výsledku anglicky
The coronavirus pandemic has affected and will continue to affect human society in every way. It will also have an impact on the psychological state of the children who have been referred to distance education since March 2020, who have not been attending after-school clubs continuously and have been meeting their peers at least because of the government's measures against the spread of the disease. Since the outbreak of the pandemic, they have unquestionably been in a closed family circle and have been directly confronted with adult debates about the ongoing contagion. How can they cope with the information they perceive through radio, television, and the internet? Knowledge from media education will not help them in this, because targeted education about the functioning of the media in Czech schools is more likely to take place in upper grades or in secondary schools, and journalists creating news content cannot, by the nature of their profession, take into account whether their output is perceived by younger children. We could use this pandemic experience to discuss the necessity of media education for primary school pupils or preschool children. And this is what the following reflection wants to point out, which will offer not only the opinions of journalists who are at the birth of news, but also of teachers, as we also addressed them through a questionnaire survey across the Czech Republic. We used searches on state-supported websites to find out how media education should be conducted in Czech schools, and we also quote from a new study on the rise of misinformation in public space.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paidagogos
ISSN
1213-3809
e-ISSN
—
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
222-234
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—