Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Může skupinová výuka matematiky zlepšit vzájemné vztahy mezi žáky?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15310%2F16%3A73583410" target="_blank" >RIV/61989592:15310/16:73583410 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Může skupinová výuka matematiky zlepšit vzájemné vztahy mezi žáky?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Budování pozitivních vztahů ve třídě je neodmyslitelnou součástí práce každého učitele. Dobré vztahy mezi žáky mohou minimalizovat riziko pedagogického selhání a sociálních konfliktů. Vytvoření dlouhodobě dobrých vztahů ve třídě vyžaduje soustavnou systematickou výchovnou práci. Pro úspěšnost této práce je nezbytná detailní znalost vztahů v třídním kolektivu, zejména v případě třídy adolescentů. Zvláštní pozornost by měla být zaměřena zejména na děti na okraji třídy, o které spolužáci nejeví zájem (tzv. izolované studenty) a na možnosti jejich začlenění do třídy. Jednou z cest ke splnění tohoto cíle může být použití některých moderních netradičních metod učení založených především na práci v malých skupinách, jejichž součástí je vzájemná interakce mezi žáky. K ověření oprávněnosti tohoto tvrzení byl realizován výzkum, jehož předmětem bylo zkoumání vlivu kooperativního vyučování (CL) v hodinách matematiky na vztahy žáků ve třídě. Při práci v malých skupinách žáci společně řeší složitější a reálné problémy, které přispívají ke zlepšení jejich komunikace, znalostí, logickému myšlení a sebehodnocení. Cílem výzkumu bylo odpovědět na otázku: Pomáhá kooperativní vyučování integrovat izolované studenty do třídního kolektivu? Výzkum byl realizován na vzorku 207 žáků víceletého gymnázia v Olomouci. Pro stanovení počtu izolovaných studentů před a po použití metody CL byl použit standardizovaný sociometrický dotazník B-3. Užitím Wilcoxonova statistického testu bylo ověřeno, že počty izolovaných žáků po použití metody CL byly statisticky významně nižší než před použitím této metody.

  • Název v anglickém jazyce

    Can small group learning mezhods make learners´ relationships better?

  • Popis výsledku anglicky

    Successful teachers’ pedagogical work in the classroom requires detailed knowledge of learners’ relationships. Good understanding of the relationships is necessary, especially in the case of teenagers’ class. This sensitive period of adolescence demands attention of all teachers who should deal with the problems of their learners. Special care should be focused on children that are out of their classmates’ interest (so called isolated learners or isolates) in such class and on possibilities to integrate them into the class. Natural idea how to do it is that of using some non-traditional learning methods, especially the methods based on work in small groups involving learners’ cooperation. Small group education (especially problem-based learning, project-based learning, cooperative learning, collaborative learning or inquire-based learning) as one of these methods involves a high degree of interaction. Within the small group education, students work with their classmates to solve complex and authentic problems that help develop content knowledge as well as problem-solving, reasoning, communication, and self-assessment skills. The aim of our research was to answer the question: Can the cooperative learning methods help to integrate isolated learners into the class? The research was realized as a pretest-posttest design for the sample of 207 learners of first, second and third grades of lower secondary school. Standardized sociometric questionnaire B-3 was used to determine the number of isolated learners before and after using the CL methods. Consequently, using the Wilcoxon statistic test of significance, the hypothesis was verified that the number of isolates after the CL mehods is statistically significantly lower than that of the case before using the non-traditional learning method. Accordingly, the research results justify implementation CL methods into education

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Učitel matematiky

  • ISSN

    1210-9037

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    25

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    20-31

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus