Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kritická místa kurikula chemie na 2. stupni základní školy I

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15310%2F19%3A73604089" target="_blank" >RIV/61989592:15310/19:73604089 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11410/19:10412618 RIV/49777513:23420/19:43959788 RIV/44555601:13440/20:43896466

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333183975" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333183975</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kritická místa kurikula chemie na 2. stupni základní školy I

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V monografii jsou diskutovány možnosti a limity kurikula v počáteční výuce chemie v době inovace současné kurikulární reformy v České republice. Výzkum byl realizován v rámci projektu EU Operační program „Didaktika: Člověk a příroda A“, Č. MS2014 CZ.02.3.68 / 0,0 / 0,0 / 16_011 / 0000665. Výchozími body byly zkušenosti s výukou chemie a přípravou učitelů chemie a také analýza výsledků mezinárodního testování TIMSS (2007) a aktuální zpráva České školní inspekce zaměřená na rozvoj vědecké gramotnosti na středních školách ve školním roce 2016/2017. Metodologie výzkumu byla založena na rozhovorech s učiteli chemie a výzkum byl zaměřen na jejich názory na klíčová, kritická a částečně také na dynamická místa učebního plánu v počáteční výuce chemie v České republice (se zaměřením na první rok výuky chemie na základní škole, případně nižším stupni středních škol). Prostřednictvím rozhovorů se 40 učiteli chemie ze čtyř regionů ČR byly získány návrhy kritických míst a klíčových míst v počáteční výuce chemie. Byly analyzovány nejčastější kritické a klíčové místa v osnovách chemie, na základě kterých bylo vytvořeno 8 modulů s cílem zlepšit jejich výuku, k vyhodnocení modulů byl následně použity výzkum. Moduly: názvosloví kyselin, názvosloví solí, oxidační číslo, výpočty složení roztoků, chemické reakce, chemické rovnice a jejich vyčíslování, výpočty z chemických rovnic, stavba atomu, byly připraveny k ověření ve výuce předmětu chemie (dle formy konkrétního kurikula škol). Ve spolupráci didaktiků s učiteli předmětu chemie, byly moduly průběžně upravovány podle získaných zkušeností ve výzkumu, se zahrnutím optimální prezentace, praxe, a hodnocení tématu. Kritičnost osmi vybraných témat souvisí s intelektuální vyspělostí žáků, jedná se o témata velmi abstraktní. Proto je vhodná jejich kombinace s příklady a aktivitami, se kterými se žáci setkávají nebo se mohou setkat jak ve škole, tak zejména v každodenním životě. Je třeba si uvědomit, že není vhodné vnímat jakékoli téma jako izolovaný tematický celek, ale téma prostupuje i jiným učebním plánem chemie. Proto je nutné dát žákům dostatek času na fixaci a získaní konkrétních zkušeností. Také bylo ukázáno, že žáci potřebují dostatek času a větší aktivaci prostřednictvím laboratorních činností, vzdělávacích her a procvičování. Prezentované výsledky mají ambici významně přispět v inovaci v počáteční výuce chemie na základní škole a nižším stupni středních škol v České republice, protože hlavní důraz byl kladen na spolupráci výzkumných pracovníků s učiteli z praxe, na tzv. společenství praxe.

  • Název v anglickém jazyce

    Critical Points of the Chemistry Curriculum at Lower Secondary School I

  • Popis výsledku anglicky

    In the monograph are discussed possibilities and limits of the early chemistry curriculum innovation in the Czech Republic at time of current curricular reform. Example of chemis¬try subject matter in educational content and context is focused. The research was realised in framework of the project EU Operational Programme “Didactics: Man and Nature A“, No. MS2014 CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000665. For the starting points were used team mem¬ber’s experience with chemistry education and teacher’s preparation as well as analysis of results from international research TIMSS (2007) and current report of Czech School Inspection focused on science literacy devel¬opment at secondary schools in school year 2016/17. Methodology of research was based on interview with chemistry teachers and the research was focused on their opinions about the key, critical and partly also dynamic points of the lower secondary chemistry curriculum in the Czech Republic (with focus to first year of chemistry instruction during lower secondary education). Through the interviews with 40 chemistry teachers from four Czech regions was gained information about what teachers named as critical topics and what as key topics in early chemistry school contents. Based on the interview’s analysis of the most frequent critical as well as key points of the early chemistry curriculum, 8 modules were created to improve their teaching and action research was used to evaluate them. Modules: Acids Nomenclature, Salts Nomenclature, Oxi¬dation Number, Solution Composition Calcula¬tions, Atom Building, Chemical Reactions, Chem¬ical Equations and Writing and Enumeration Calculation from Chemical Equations serve as a basis for revision and eventual modification of teacher teaching preparation and subsequent verification in the teaching of the subject (according to the form of the particular cur¬riculum of the schools). In collaboration of teachers with subject didacticians, the mod¬ules were continuously modified according to the gained experience to include the optimal presentation, practice and evaluation of the subject matter of the topic. The criticalness of the eight selected topics is directly related to the learners‘ intellectual maturity since these are mostly very abstract themes. Therefore, a combination of them with examples of objects and activities that learners encounter or can meet both in school and especially in everyday life is appropriate. It is necessary to realize that it is not appro¬priate to perceive any topic as an isolated thematic whole, but that it permeates another curriculum of chemistry. That is why it is nec¬essary to give the learners sufficient time to fix and acquire concrete experience for the real learning of the curriculum. It has also been shown that learners need a higher degree of activation through laboratory activities, edu¬cational games and practice. The presented results have the ambition to substantially contribute to the innovation in teaching the early chemistry contents and contexts at the lower secondary school in the Czech Republic, because the main emphasis has been paid on the cooperation of research¬ers with teachers from the practice and build¬ing so-called “community of the practice”.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-261-0925-9

  • Počet stran knihy

    158

  • Název nakladatele

    Západočeská univerzita

  • Místo vydání

    Plzeň

  • Kód UT WoS knihy