Atlas vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15310%2F22%3A73617180" target="_blank" >RIV/61989592:15310/22:73617180 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989592:15410/22:73617180
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24461991" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24461991</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24461991" target="_blank" >10.5507/pdf.22.24461991</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Atlas vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Atlas vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v České republice přináší nové pohledy na vývoj jednotlivých souvisejících ukazatelů. Mapuje tuto oblast vzdělávání a umožňuje sledovat její časovou i prostorovou proměnlivost. To může napomoci odborníkům ve školských poradenských zařízeních, školskému managementu, speciálním pedagogům i „běžným“ učitelům ve všech druzích škol, kteří stále častěji přicházejí do styku s velice heterogenními skupinami vzdělávaných žáků s nejrůznějšími potřebami, aby se v měnících se podmínkách zorientovali a uměli je správně zařadit do kontextu. Atlas, jeho obsah a přínos nových poznatků, včetně unikátní formy zpracování „suchých“ statistických dat znázorněných v administrativních územích, může pozitivně ovlivnit i samotný proces vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Čtenář atlasu může k mapám, grafům, diagramům, tabulkám a schématům přistupovat jako k výsledkům rozsáhlého společenského výzkumu i jako k objevnému zdroji jedinečných informací. Pokud by informace, které MŠMT ČR získalo, zůstaly ve statistických souborech, nikdy by nebyly odhaleny územní proměnlivosti a vazby nejrůznějších aspektů problematiky vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Atlas je prvním dílem české speciální pedagogiky i české kartografie, které podrobně a rozsáhle popisuje vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami ve dvou, novelou školského zákona oddělených školních rocích.Avšak kromě informací z minulých let přináší atlas i něco podstatnějšího. Klade otázky všem, kteří se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (nejen) na základních školách věnují.Víme vždy, co chystaná změna přináší?Víme i to, proč ji chceme/musíme udělat?Umíme si představit dopady jednoduché změny vyhlášky či pokynu?A zejména:Je vše, co se o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na školách říká, i objektivní skutečností?Atlas potvrzuje, že datové sestavy statistického sledování MŠMT ČR skrývají obrovské možnosti jejich dalšího vytěžení pro zlepšení vzdělávání (nejen) žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
Název v anglickém jazyce
Atlas of the Education of Pupils with Special Educational Needs in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The Atlas of the Education of Pupils with Specific Educational Needs in the Czech Republic brings new perspectives on the development of individual-related indicators. The atlas is mapping this area of education and enables monitoring of its temporal and spatial variability. This can help professionals in school counselling facilities, school management, special pedagogues and "ordinary" teachers in all kinds of schools, who increasingly come into contact with very heterogeneous groups of pupils with a variety of needs, to put conditions correctly into the context. The atlas, its content and the contribution of new knowledge, including the unique form of processing raw statistical data shown in administrative territories, can positively influence the process of education of children and pupils with special educational needs.The atlas reader can approach the maps, graphs, diagrams, tables, and charts as the results of extensive social research as well as a revelatory source of unique information. If the information obtained by the Ministry of Education, Culture, Sports and Science of the Czech Republic had remained in the statistical files, territorial variability and connections between various aspects of the issue of educating pupils with specific educational needs would never have been revealed. The Atlas is the first work of Czech special pedagogy and Czech cartography, which describes in detail and extensively the education of pupils with specific educational needs in two separate school years, an amendment to the Education Act.However, in addition to information from previous years, the atlas also brings something more substantial. He asks questions to everyone who is involved in the education of pupils with special educational needs (and not only) in primary schools.Do we always know what the upcoming change brings?Do we also know why we want/need to do it?Can we imagine the effects of a simple change in a decree or instruction?And especially:Is everything that is said about the education of pupils with special educational needs in schools also an objective fact?The Atlas confirms that the statistical monitoring data sets of the Ministry of Education, Culture and Sports of the Czech Republic hide huge possibilities for their further exploitation for improving the education of (not only) pupils with special educational needs.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
10511 - Environmental sciences (social aspects to be 5.7)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-244-6199-1
Počet stran knihy
176
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS knihy
—