Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aktuální náhled na dyslexii a související poruchy čtení v dětství a dospělosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F10%3A10217368" target="_blank" >RIV/61989592:15410/10:10217368 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Aktuální náhled na dyslexii a související poruchy čtení v dětství a dospělosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Dyslexie zcela určitě reprezentuje nejčastěji diagnosticky určovaný typ specifické poruchy učení. Navíc je někdy zjednodušeně vnímána jako synonymum této heterogenní skupiny. Navzdory skutečnosti, že se tématem dyslexie zabývají již více než sto let různí odborníci, nemůžeme zatím bezvýhradně přijmout její jednoznačný či výhradní etiologický koncept. S ohledem na dosavadní stejně jako současné vědomosti o jejich subtypech, specifické poruchy čtení mohou být založeny jak na fonologických, tak neocerebelárních dysfunkcích a jiných znevýhodňujících podmínkách. Kromě dyslexie existují rovněž jiné čtenářské obtíže, které by měly být zohledněny v lékařské praxi, např. ty, které souvisejí s konceptem tzv. neverbálních či "pseudo-verbálních" poruch učení (např. hyperlexie) nebo získané ztráty schopnosti čtení (alexie).

  • Název v anglickém jazyce

    Contemporary view of dyslexia and related reading difficulties in childhood and adulthood

  • Popis výsledku anglicky

    Dyslexia definitely represents the most frequented diagnostically identified type of specific learning difficulty. Moreover, it is sometimes simply comprehended as a synonym of this heterogeneous group. Despite the fact that various specialists have beenaddressing the issue of dyslexia for over more than a century, a definite and an exclusive etiological concept that can be implicitly accepted remains undersigned to date. Regarding previous as well as contemporary knowledge of its subtypes, specific reading difficulties can be based on phonological, as well as neurocerebellar, dysfunctions and other deficiency states. Besides dyslexia, there are also other reading difficulties which should be considered within the scope of medical practice, e.g. thoserelated to the concept of non-verbal or pseudo-verbal learning difficulties (e.g. hyperlexia) or acquired loss of reading ability (alexia).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    FH - Neurologie, neurochirurgie, neurovědy

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Neurologie pro praxi

  • ISSN

    1213-1814

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus