Žité zkušenosti rodin dětí s těžkým kombinovaným postižením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F15%3A73577115" target="_blank" >RIV/61989592:15410/15:73577115 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Žité zkušenosti rodin dětí s těžkým kombinovaným postižením
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem publikace je přiblížit žité zkušenosti rodin dětí s těžkým kombinovaným postižením na základě teoretické analýzy odborných zdrojů i původního výzkumného šetření. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jaká jsou specifika žitých zkušeností rodin dětí s těžkým kombinovaným postižením. Vzhledem k charakteristice zkoumané problematiky byl zvolen kvalitativní přístup na bázi fenomenologicko-hermeneutických metod. Do výzkumného souboru bylo zařazeno 11 účastníků, s nimiž byly realizovány polostrukturované rozhovory. Další data byla získána z případových studií žáků a jejich dokumentace. Data byla analyzována prostřednictvím van Manenovy analýzy žitých zkušeností. Kromě šesti kroků této výzkumné metodiky byla použita také tematická analýza podle téhož autora. Výsledky výzkumu zahrnují identifikaci čtyř témat typických pro žité zkušenosti rodin s dětmi s těžkým kombinovaným postižením. Témata byla označena jako Ztráty a omezení, Náročná péče, Proměny žitých zkušeností a Zkušenosti rodin s podporou. Výsledky teoretické analýzy i výzkumné studie byly diskutovány především vzhledem k možnostem zlepšení kvality odborné podpory rodin prostřednictvím konkrétních návrhů a intervencí. Návrhy doporučení byly určeny primárně do oblasti speciálněpedagogické teorie a praxe (vzhledem k odbornému zaměření autorů). Součástí publikace jsou upravené a zkrácené příběhy členů jednotlivých rodin.
Název v anglickém jazyce
Lived experiences of families with a child with severe multiple disability
Popis výsledku anglicky
The aim of the publication is to examine the lived experiences of families of children with severe multiple disabilities based on theoretical analysis of scientific sources as well as original research. The aim of the research was to determine the specifics of lived experiences of families of children with severe multiple disabilities. Given the characteristics of the examined issue a qualitative approach based on phenomenological-hermeneutical methods was chosen. 11 participants were included into the research sample and in-depth semi-structured interviews were conducted with them. Additional data were obtained from case studies of pupils and their documentation. Data were analysed using van Manen's analysis of lived experience. In addition to the six steps of this research method a thematic analysis of the same author had also been used. Results of the research include the identification of four themes typical for the lived experience of families with children with severe multiple disabilities. The themes were titled: Losses and Limitations, Demanding Care, Transformations of Lived Experiences and the Experience of Families with Support. The results of the theoretical analysis and the research were discussed especially in connection to the possibilities of the improvement of the quality of professional support of families through concrete suggestions and interventions. Suggested recommendations were primarily addressed to the field of special education theory and practice, given the professional orientation of the authors. The publication involves adapted and abridged stories of members of individual families.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-244-4912-8
Počet stran knihy
209
Název nakladatele
Univerzita Palackého
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS knihy
—